Julia SYV på FrågaSYV

    Hej C!
    vad gäller kandidatexamina så kan varje lärosäte bestämma ganska mycket självt. Du kan få olika svar från olika lärosäten: högskolor och universitet. En av frågorna blir då - kommer du kunna söka till en kandidatkurs med rätt innehåll? Utan godkänt betyg i kandidatkursen med rätt innehåll kan man inte ta ut kandidatexamen.
    Att bygga upp sin egen examen (alltså skippa läsa ett program) är en osäker väg att gå. Du kommer behöva söka till varje kurs och varje gång riskera att inte komma in. Sedan när det blir dags att söka till en kandidatkurs, så kanske det visar sig att den ges endast inom ett program. I så fall kommer du behöva konkurrera om plats på programmet och sedan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.
    Med det sagt, så finns det många personer som lyckas bygga ihop sin egen kandidatexamen, utan att läsa på något program. Det går dock inte att på förhand lova att det kommer att lyckas.
    Att läsa på ett program är säkrare; inom programmet har du platsgaranti på de kurser som ingår. Du behöver inte tänka på att söka varje kurs: vilken kurs ska jag söka? Inte missa ansökningstiden? och vad gör man om man inte kom in på nästa kurs? - är frågorna som en person som bygger upp sin egen examen kan ställas inför.

    Sammanfattning
    Fundera på att läsa ett program. Om du inte vill eller kan göra det - invänta svar från de lärosäten där du vill ta ut kandidatexamen. Det är på det lärosäte där man läser sin kandidatkurs som man tar sedan ut kandidatexamen.