Johan
    Hej
    Har sökt två olika utbildningar. Till Kriminologiprogrammet har jag behörighet men inte till Polishögskolan. Till polishögskolan står det att jag saknar Svenska B eller Svenska 3. Men när jag läste in svenska 2 på komvux våren 2013 sa de att det var svenska B, bara att det bytt namn och att jag inte skulle behöva svenska 3 för att få behörighet.

    Så min fråga är: Ska jag behöva läsa Svenska 3 nu eller kan det blivit fel någonstans?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    du kan behöva läsa svenska 3... saken är den att reglerna har förändrats ganska mycket med gymnasiereformen Gy11 (Vux12) - och mer svenska började krävas (bland annat). Men de som sedan innan hade behörighet till eftergymnasiala utbildningar och det fick man med kombination av godkända betyg Svenska A och B, då behåller de den behörigheten, tillsvidare.
    De som inte hann uppnå den, för att de "gamla kurserna" försvann och inte längre gick att läsa - måste uppnå behörighet enligt det nya systemet där det krävs Mer svenska, dvs godkända betyg i svenska1, 2 och 3.
    Det "knepiga" i det är att svenska B är ändå "motsvarande kurs" till svenska 2. Det finns att se i Tabellen för utbyteskomplettering >>

    Se om du kan få antagningsansvariga till Polisutbildningen att göra ett "undantag" och erkänna att svenska B och svenska 2 är samma kurs och bedöma dig som behörig... om de inte vill göra det, har du nog inte så mycket val än att läsa svenska 3 (vilket man på komvux kan göra på fem veckor på heltid, eller på 10 veckor på halvtid eller på 25% av studietakt på 20 veckor).
    En kreativ lösning skulle vara om du blev "villkorligt behörig" (t.ex att du lovar att i fall du blir antagen, lovar du att under polisutbildningens gång att läsa in till lägst godkänt betyg i svenska 3).
    Du får visa mitt svar till vem du vill.

    Ett argument som du kan försöka ta till när du kontaktar de utbildningsansvariga för polisutbildningen:
    - det fanns möjlighet att t om sista juni 2016 få betyg i de "gamla kurserna", bl.a i Svenska B genom Prövning.
    Prövning är att man genomgår tester på innehåll i hela kursen och får betyg. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs.

    Eftersom du fick godkänt betyg i Svenska 2 och innehåll i kursen Svenska B är i princip samma (det är motsvarande kurser, vilket man bl.a ser i Tabellen för utbyteskomplettering) Innan sista juni 2016, vilket var sista dag man kunde få betyg i Svenska B, då kunde du göra prövning och fått godkänt betyg i Svenska B (genom prövningen) - anledning till varför du inte gjorde det, kan man säga, är att du inte visste att det behövdes;
    det logiska skulle vara att polishögskole-antagningen skulle utgå ifrån det att folk i din situation (som fick godkänt betyg i svenska 2 innan 1 juli 2016, bodre inte krävas på betyg i svenska 3) borde bedömas som behöriga, vad gäller svenska. Det vore logiskt. Men reglerna är inte alltid logiska. Ibland är de ologiska, orättvisa och ibland t om ganska så "obegripliga" och ingen kan förklara varför de finns men de måste ändå följas... suck! :(