lovan
    Hejsan!

    Jag går sista året på sam-beteende linjen. Jag har läst spanska 3 och 4, matte 1, 2 och kommer läsa matte 3 i trean. Behöver jag läsa engelska 7 för att få full merit? Eller kan jag istället läsa spanska 5 för att få full merit? Tacksam för snabbt svar :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej lovan!

    inom Moderna språk kan man få som max 1.5 i merit, och det får man nästan alltid för godkända betyg i moderna språk 3 och 4.

    Om du söker till utbildning på högskola, som för särskild behörighet inte kräver matte, t.ex Juristprogrammet eller utbildning på Konstfack - får du 0.5 i merit för matte 2 och 0.5 för matte 3.

    Ihop med 1.5 för moderna språk, uppnår du i så fall full merit.

    Men om din högskoleutbildning kräver matte 2, som t.ex utbildning till Psykolog eller Arbetsterapeut, då får du merit bara för matte 3.

    Om din högskoleutbildning kräver matte 3, som t.ex fastighetsmäkarprogrammet eller högskoeingenjör, då får du inte merit för matte 3, för att den krävs för behörighet.

    Det är viktigt, vilken behörighet kräver just "din" högskoleutbildning.

    Det är annars alltid bra att kunna mer engelska, läs eng7 om du kan.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    P.S: läs om reglerna kring merit (en enkel sammanfattning) på GymnasieGuiden.se>>

    • : Tack så mycket för snabba svaret!
    • : Jag är inne på att söka till juristlinjen senare, betyder det att jag har full merit med moderna språken och mattekurserna? alltså spanska 3 och 4 samt matte 1, 2 och 3?
    • Mikael : Japp! :)