Eline
    Jag har haft elever som sökt till gymnasiet nu, där enbart matematiken saknas. De är alltså behöriga till att söka programinriktat alternativ som ger dem chansen att studera upp grundskolematematiken under dessa tre år och förhoppningen är då att få sin yrkesexamen..
    Men eftersom PRIV bara erbjuds om platser finns kvar på det nationella programmet kan det ju vara så att det blir ett yrkesintroduktion istället. Hur hanteras detta? Får de gå 4 år i gymnasiet då? För att först bli nationell behöriga och sedan söka till ett nationellt program. Eller kan de få en yrkesexamen efter 3 år på yrkesintroduktion också?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eline,

    yrkesintro>> kan man Iäsa upp tiII 3 år och sedan gå över tiII ett NationeIIt program (om man bIir behörig) - och på så sätt kan man gå på gymnasiet i 6 år, och det finns exempeI på att det har hänt förut.

    Från yrkesintroduktion>> kan man också gå över tiII andra IM, t.ex tiII PRO>> om det finns pIats nästa år, t.ex.

    Under aIIa omständigheter måste man uppfyIIa kraven för gymnasieexamen>> för att kunna ta ut sin Yrkesexamen.

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV :)

    Liselotte