Julia
    Jag hade tänkt att kanske ta och studera på universitetet i Spanien (är född där) och undrar vad som skulle hända om jag ångrade mig eller bara ville flytta tillbaka till Sverige innan jag blev klar med programmet. Skulle jag kunna fortsätta på svensk universitet, eller skulle jag behöva komplettera? Eller något annat?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om man kommer till Sverige med icke-avslutad högskoleutbildning - söker man till en svensk högskoleutbildning först, som om man inte hade läst på högskola förr och om man blir antagen, ansöker man om den s k tillgodoräknande av tidigare studier. Bedömning om hur mycket man kan tillgodoräkna fattas av högskolan som du är antagen till.

    Mvh Mikael SYV

    • : Åh ok. Vad tråkigt då! Men tack för svar!(:
    • Mikael : Du får hemskt gärna höra med en studievägledare på högskolan där "din utbildning" finns och av dig till oss om du får ett annat svar.! Varje högskola i Sverige har ganska stora befogenheter att fatta beslut och till fristående kurser kan man söka till högskola direkt men ej till program, där det är centralantagning via antagning.se. Hör med högskolan direkt men jag tror du får samma svar där.