elev

    hej jag har 2 frågor 1. går 3 året på teknik och undrar om det att göra prövning i arkitektur hus kursen efter man gått ut gymnasiet även om betyget är godkänt.? jag är skriven i trollhättan och denna kurs går ej att pröva utifrån den listan jag sett. finns det något sätt att pröva kursen i annan stad eller liknande eller på något sätt få högre betyg i kursen? eller måste jag ha detta betyg hela livet? 2. sedan undrar jag om man inte tar examen från gymnasiet alltså får underkänt i en del kurser så man inte kan ta den, och istället gör det på VUX, kommer då idrott betyget försvinna ? t.ex om man är underkänd i idrott men tar inte examen på gymnasiet , istället tar exmen på VUX . försvinner då kursen idrott o hälsa 1? eller hur funkar det? tAcksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    kursen idrott-och-hälsa 1 får ej (sedan 1 jan 2017) ingå i exam.bevis från Komvux (vuxenutbildningen) - så det betyget kommer att "försvinna", ja.

    Prövningar
    När man inte längre är gymnasieelev, får man göra prövningar i alla de olika svenska städer, behöver absolut inte vara i den staden där man är folkbokförd eller där man bor.

    Om du på gymnasiet får Studiebevis och för det "räcker" att t.ex missa få godkänt betyg i Gymnasiearbete, till exempel...
    då gör man en ny planering på komvux. Man behöver då inte läsa alla de kurser som man läste på gymnasiet; man kan läsa en hel del nya kurser. Kurserna i arkitektur är inte obligatoriska på komvux; man kan i stället få in andra kurser i sitt examensbevis.
    Men om man vill få in just arkitektur-kursen in i sitt examensbevis, kan man t.ex göra prövning och få in prövnings-betyget in i sitt examensbevis.