Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ingen kan förbjuda någon att bli sjuk ... men jag förstod inte vad du menade när du skrev "för att bibehålla sitt betyg" (om du ännu inte fått ngt betyg, då kan du ju inte "bibehålla" det?). Jag är osäker vad du frågar om...
    Min gissning är att du läser en kurs mot ett betyg som ska sättas i slutet av kursen, stämmer det? I slutet av kurserna brukar ett stort prov förläggas t.ex NP, nationellt prov eller ett annat prov som omfattar hela kursens innehåll. Ett sådant prov vill man helst inte missa men är man sjuk då är man sjuk, vad ska man göra? Bra om läkarintyg finns som påvisar att man har varit sjuk. Missat man ett stor prov i slutet av kursen och inte bevisa att det var icke-olovlig frånvaro, kan läraren sätta icke-godkänt betyg på hela kursen, även om den studerande presterade bra under kursens gång (F).
    Betyget sätts på hela kursens innehåll och bör motsvara de kunskaper på hela kursen som den studerande uppvisar i slutet av kursen; lärarens bedömning gäller. Det är lärarens kompetens att bedöma kunskapsnivån och sätta betyg. Men på varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig, så du får gärna vända dig till rektor på din skola.
    Du kan också själv kontakta skolverkets upplysningstjänst; tel.nr 08-52733200.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym2222 : Hej! Tack för svaret. Tänkte mest på när läraren har sagt att man för nuvarande ligger på ett C och man gärna vill ha det som slutbetyg. Det finns inget slutprov för denna kurs men en massa mindre prov under kursens gång. Om man då missar ett av dessa prov kan det då sänka ens betyg?
    • Milla : Svårt att svara... det är ju Lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Skolverket säger att det är "inte reglerat" på vilket sätt läraren har rätt att försäkra sig om att de studerande har viss nivå på kunskaperna. Jag skulle rekommendera att delta i alla kurs-moment i hela kursen. Men om man är sjuk, då är man (vad ska man göra? komma till skolan och hosta ner alla, inklusive läraren, och smitta dem så att alla blir sjuka sen?vad har man för alternativ?). Mina råd är i så fall att inte glömma anmäla till skolan att man är sjuk. När man sedan är frisk igen fråga läraren om man kan göra omprov på det provet som man missade på grund av sjukdom. Sedan agerar man beroende på vad läraren svarar... Det är mycket möjligt att läraren kommer att svara :"Gör ditt bästa i alla kursmoment framåt "i stället"!" Jag kan inte säga att alla som på grund av sjukdom missar ett litet prov (på en del-kurs) har rätt att göra omprov... den rättigheten känner jag inte till. Det är omständigt för skolan och läraren att ordna omprov på alla små prov... Läraren måste skriva nya frågor för just dig och sedan ska provvakt anlitas (och hen vill också ha lön för sitt arbete)... det är dyrt och omständigt för skolan... så är tvivlar på om det kommer att göras. Jag tror mest på att du kanske, av läraren, får någon extra-"hemuppgift" och uppmaning att göra ditt bästa under resterande delen av kursen. Men fråga din lärare om det. Lycka till med dina studier!