Elizabeth

    Hej SYV! Om jag gör prövning i ett ämne jag inte har något betyg i, till exempel svenska 3, och ansöker till universitet, är jag då med i urvalsgrupp BII? Med tanke på att det är prövning även mitt betyg baseras på och inte en riktig gymnasietkurs. Observera att jag fortfarande går på gymnasiet Vänliga hälsningar från Elizabeth

    • Elizabeth :

      Och dessutom går jag IB programmet, jag antar då att svenskan skulle vara utanför mitt diplom och att det ”räcker” med att få godkänt i svenskan. Jag kommer att ansöka till universitet med mitt IB diplom, svenskan skulle då bara vara en komplettering för behörigheten. Tänker jag rätt?

    • Milla :

      IB är internationell utbildning (ej svensk); sökande med utländska gymnasiebetyg måste komplettera med godkänt betyg i svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) eller med godkänt resultat i TiSUS-test men det räknas inte som komplettering, utan de då prövas i BI-urvalsgruppen; om man tänker logiskt, så borde samma gälla även för de sökande som har IB-diploma, men alla regler är inte alltid logiska. Du får gärna fråga Antagning.se om det, men, å andra sidan, vad har du för val? utan att du kan uppvisa godkänt betyg i svenska 3 eller SAS 3 eller godkänt i TiSUS, är du obehörig och har ingen chans att komma in; och antagning.se kommer placera dig i alla de urvalsgrupperna där du kan prövas; du får inte själv bestämma i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är att om du får betyg, även Prövningsbetyg, som är daterat (datum för utfärdandet) innan datum för IB-diploma, då är det inte en komplettering, utan du prövas i BI, direktgruppen; men du får också fråga de som jobbar på antagning.se om du vill. Jag tror du får samma svar där som jag ger dig nu.

    Studie- och yrkesvägledare