Rasmus
    Hej! Just nu går jag på berga naturbruksgymnasium men jag känner att den skolan inte var den rätta för mig. Jag skulle vilja gå om ettan i en ny skola men problemet är att jag saknar 20 merit. Jag läste på skolverket att det gick att göra prövningar även om man har gått ut 9an. "Rätten att få utföra en prövning gäller även den som tidigare har fått betyg i ett avslutat ämne eller slutbetyg från grundskolan." eller misstolkar jag det?
    • Anna : Skicka gärna dina Grundskolebetyg till [email protected] - Johanna jobbar på Procivitas och när hon har tittat på dina grundskolebetygen kan hon svara dig om möjlighet att byta till deras skola.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus,
    det är rätt krångligt.
    Gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Då måste du hoppa av gymnasiet men sedan är det inte garanterat att du hittar var du kan göra prövningar; det är lärarbrist och alla som kan sätta upp hinder för möjlighet att anmäla sig till prövningar - gör tyvärr det.
    Prövningsavgift får ej tas med mer än 500kr per prövningsförsök, men det kostar de facto mycket mer att anordna en prövning; och då sätts det upp diverse hinder - svårt att hitta info; frågar man - får man ofta inget svar; alla hänvisar till "någon annan", vem det nu skulle vara - "Någon annan" ... ?
    Sedan är det också så att i fall du lyckas hitta var du kan göra prövningar och du kanske till och med höjer dina betygspoäng från grundskolan med 20 eller kanske t  o m med 30 betygspoäng, men när du söker till den utbildning du vill komma in på - så kan antagningsgräns hamna på + 35 betygspoäng till exempel... ingen vet på förhand hur höga betyg som kommer ge plats på en viss utbildning.
    Börja med att kika runt och sök info om var du skulle kunna anmäla dig till prövningar i grundskolekurser...
    Du får också gärna kontakta Skolverket. Tel.nr till upplysningstjänsten är 08-527 332 00

    Vänligen
    Julia
    P.S: till vilken gymnasial utbildning vill komma in och varför just till den? Är det samma program men på en annan skola? Eller är det ett annat program? Vilket program och inriktning och i vilken del av landet vill du komma in på?
    Varför trivs du inte på din nuvarande utbildning?

    • : Går Naturkunskap häst just nu men vill byta Naturkunskap på procivitas karlberg. Trodde inte häst delen skulle var som den var.
    • Anna : Du vill alltså komma in på Naturvet.programmet på den här skolan: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/procivitas-stockholm-karlberg ?
    • Anna : Som jag förstår så går du på Naturbruksprogrammet med tillval av naturvetenskapliga kurser, men läser du matematik 1a eller matematik 1c nu? läser du fysik, kemi och biologi kurserna nu?
    • : Läser Kemi kursen just nu samt matte 1a och 2a sammtidigt och sedan 3c
    • Anna : Läser du fysik och biologi också? Detta frågar jag för att bedöma om det i princip skulle vara möjligt att byta till Naturvetenskapsprogrammet, utan att behöva gå om från år 1 nästa höst. På Naturvet.programmet läser eleverna under årskurs ett: avancerat spår i matte - c-spår i snabb takt + kemi1, fysik1a, biologi 1.
    • : Vi läser fysik och biologi också men vi har inte påbörjat dom kurserna än.
    • Anna : Om du inte har läst fysik, kemi och biologi 1 från början av höstterminen, kommer du inte kunna "hoppa över" till naturvetenskapsprogrammet, därför att eleverna på NA har läst de kurserna från början av höstterminen. Då behöver du söka till Naturvet.programmet till nästa år - om du vill gå natur.vet.programmet; eller till ngt. annat program. Men du kan kanske se om det skulle gå att byta till en annan skola - till Naturbruksprogrammet som kanske också erbjuder "naturvetenskaplig komplettering". Chansen att byta mitt i läsåret är dock rätt liten, tyvärr.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus,
    NB erbjuds i Sverige på fler än 100 gymnasieskolor - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?NB
    Om det är ngt annat program du vill söka till - får du gärna uppge Vilket program. Om du idag går på rätt program men vill byta skola, vinner du på att försöka få så många och så höga betyg som möjligt + ha så god närvaro som möjligt för att kunna under sommaren, innan år2 få plats på en annan skola: om ledig plats finns kan rektor ta in dig förbi gymnasieantagningen in i årskurs 2, men för det behöver du ha godkända betyg från årskurs 1 från samma program.
    ****
    Direkt svar på din fråga om Prövningar för att höja antal betygspoäng för att konkurrera om plats på gymnasiet - det är inte förbjudet att göra prövningar i grundskolekurserna men rätt så svårt att hitta var och hur man kan göra det.
    För att höja med 20 st. betygspoäng behöver du höja två ämnen från E till F eller från E till A alternativt i fyra ämnen från D till B eller 8 ämnen ett steg uppåt, alltså från E till D eller från B till A. Du behöver alltså göra minst två prövningar och höja i så fall betygen från E till A (eller från F till E).
    Att du gör en prövning betyder inte per automatik att du kommer få högre betyg; men det är också "ofarlig" på det sättet att i fall man har flera betyg i samma ämne, så är det i så fall det Högre betyget som gäller (du kan alltså inte sänka dina betyg genom prövningar).
    Om det vore så väl att du kunde svara att "här kan du anmäla dig"... var så god! men vi kan inte. Det är mycket svårt och blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till prövningar och speciellt i Grundskolekurser. Enligt den info vi har, är hen som inte är gymnasieelev, med prövningar ej bunden till en viss kommun, utan får göra prövningar i alla de olika svenska städer, men det gör det också svårare på det sättet att utbildingsförvaltningen i din kommun kan svara dig att "du behöver inte göra prövningar här hos oss utan titta på andra städer..." och kan alla andra svara också - på samma sätt; det blir alltså inte någons ansvar att faktiskt se till att du kan anmäla dig någonstans.
    Det är väldigt tråkigt att ge ett sådant svar... men vi på Fråga SYV kan faktiskt inte hjälpa dig med din fråga.
    Du kan be dina vårdnadshavare prata med utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du eller dina vårdnadshavare får också gärna kontakta Skolverket.
    Önskar dig lycka till!
    ANNA