David
    Hej,

    Jag har en fråga, kan man skriva en prövning i gymnasiearbetet? Jag vet om om man läser till ex Matematik 1a, och får D, då kan man skriva prövning och om man får till ex B på prövning som konkurrerar man med ett B istället för D, tänkte om man får D på ens gymnasiearbete? Kan man då skriva en prövning i ens gymnasiearbete och då få ett högre betyg? Tack.

    Mvh,

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    eftersom i Gymnasiearbete finns ingen möjlighet att få högre betyg än E, finns det ingen anledning att göra om eller göra prövning för att försöka få upp betyget från E och uppåt, eftersom det är omöjligt; betygsskala för GA består av 2 steg - F och E.
    Det är endast om man ska ha en annan inriktning på sin examensbevis, jämfört med studiebeviset - då måste man göra GA på nytt, med ett nytt tema. Men återigen är det endast F eller E man kan få i GA.
    Betyg i GA räknas inte in i jämförelsetal.
    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : Jaha, okej, så egentligen så är det i princip, "godkänd eller icke godkänd" alltså? Visste inte det. Tack.
    • Milla : Ja, gymnasiearbete har betygsskala på F-E, endast och det är helt nödvändigt att få E och med rätt tema, som passar in i examensbevisets inriktning, för att kunna få ut ett examensbevis.