Sara

    Hej! Min vän går första året i naturvetenskaps programmet. Hon valde tyska 1 som moderna språk. Hon gjorde riksprovet i tyska 1 i höstas och fick E. På de vanliga kapitelproven har hon inte haft bra. Nästa vecka har hon riksprov/nationella och är inte sådär jätte hoppfull om ett högt betyg. Frågan är i alla fall hon får F. Hon kommer ju bli tvungen att göra någon slags prövning eller komplettering. Kan hon då få högt betyg, eller får man inte högre än E om man får F och sedan gör komplettering. Tack på förhand!

    • : Hej! Är ingen SYV, men jag tror inte det går att eleven ber läraren om att sätta F. Lärarens skyldighet är att sätta i enlighet med dem bedömningsunderlag som finns, och visar underlaget att din vän ska ha ett godkänt betyg så är det detta som läraren kommer sätta. Skulle det vara så att din vän får F i kursen har denne rätt att göra en prövning i enlighet med skollagen. Ett vanligt missförstånd hos både elever och lärare är att elever endast kan få ett E efter genomförd prövning men så är det inte - prövningen ska behandla hela kursen, och alltså så ska även hela betygsskalan A-F tillämpas. Läs mer här: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper MVH, Brendan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Läraren bör sätta det betyget som elevens kunskaper motsvarar och inte det betyget som eleven ber om.

    Om eleven får F har eleven rätt att göra prövning och får sedan det betyget som hen förtjänar (det finns inga regler som skulle begränsa hur högt betyg msn får, utan det är kunskaper som man uppvisar, som avgör vilket betyg man får).

    • Sara :

      Ursäkta för dålig förklaring, jag menade inte att man ber läraren att sätta vilket betyg eleven vill, utan iallafall hon ligger mellan E-F och så är det högt sannolikt att hon får F. Sedan om hon gör prövning och får högre än E. Tack för svar!

    • Anna : Om läraren anser att eleven har kunskaper mosvarande godkänt betyg men eleven ber om f-betyg, så bör läraren sätta E. Vid prövning får eleven det betyget som hen förtjänar vid tidpunkten för prövningen (och det, oavsett om eleven tidigare fick betyg eller inte - alltså man kan efter F betyget få A betyg i samma kursen vid "omläsning" eller vid prövningen).