Elisabeths

    Hej. Jag har bestämt mig för att läsa socionomprogrammet, dock saknar jag behörighet i matte2. Jag tycker även att beteendevetenskapliga programmet är intressant men läser man på lite så verkar det vara klokast att plugga till socionom. Jag vill jobba med människor och är mycket intresserad av psykologi, analys, samtal, osv. Gillar att man kan studera vidare till psykoterapeut via socionom. Jag har svårt för matte och är dessutom i en knivig sits med hur jag ska prioritera. Arbetar på ett ställe där jag inte längre trivs så bra och vill studera... Är närmre 30 än 20 och vill börja få denna bollen i rullning. Släpps det prövningstillfällen via komvux till kommande VT25? Just nu finns det tillgängligt i juni och känns inte som jag kommer hinna läsa upp det tills dess. Finns det någon chans att det kommer prövningar i typ november/december 2024? För då kanske man kan ställa in sig på att göra en prövning då och komplettera med de uppgifterna till VT25. Alternativet är att plugga som ett djur nu på egen hand, ta ut tidig semester för att plugga för att sen göra prövningen i juni och komplettera med de uppgifterna till HT2024. Prövning komvux örebro 11/6-24 vs sista kompletteringsdag 20/6-24 HT2024.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du saknar behörighet i matte 2; det tolkar som att antingen har du inte läst matematik 2a, eller 2b eller 2c eller så har du läst en av de kurserna och fick icke-godkänt betyg. I båda fallen kan du ansöka om att läsa matematik 2 (kanske i första hand matematik 2a) på komvux. Det är nästan alltid lättare att få bättre kunskap och därför också högre betyg om man läser med hjälp av lärare eller handledare, jämfört med att man läser på egen hand. Varför söker du inte läsa kursen på komvux? På heltid kan du läsa matte 2 på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor.
    Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Hur snabbt man kan börja läsa beror på vilken kommun man "tillhör". I vissa kommuner kan man börja läsa på distans varje måndag och i vissa andra ska man göra ansökan flera månader innan man får svar ang.om man fick plats på kursen eller inte.
    Mitt förslag är att du kollar med komvux ang.hur snabbt du skulle kunna börja läsa. Och om du kommer läsa på heltid, på fem veckor, så kanske du just de 5 veckorna kan ta semester och plugga på heltid + kanske även lite på övertid, om det skulle behövas.
    Om du tror att du kan få godkänt betyg i matematik 2 innan 20 juni 2024, gör i så fall anmälan till socionomprogrammet på www.antagning.se senast den 15 april. Skulle det bli så att du inte hinner få godkänt betyg i matte 2 innan 20 juni, kommer du få besked OBEHÖRIG; det är inte farligt att få det beskedet. Det påverkar inte din möjlighet att göra anmälan senare, till nästkommande terminer.
    Om du av ngn anledning inte vill eller kan läsa matematik 2 på komvux och vill förbereda dig genom självstudier och göra en prövning, var god läs information på fragasyv.se/info/prövning Du får söka var du kan anmäla dig till prövningen i hela Sverige. Om du förbereder dig på egen hand men även om du läser en kurs med lärarledd undervisning, så kan du i båda fallen ta hjälp av www.matteboken.se -- gymnasiekurs Matematik 2 finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-2 och mattefrågorna kan även ställas i forumet på pluggakuten.se/ämne/matematik

    Studie- och yrkesvägledare