Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Som regel, gäller i Sverige följande: Det finns ingen övre åldersgräns för att börja studera. Däremot är jag osäker på vilket yrke du vill utbilda dig till, vad tänker du på när du skriver "beteendeterapeut"? Att studera blir aldrig för sent men du skriver att du vill hinna jobba också, men var skulle du vilja jobba? hos vilken arbetsgivare och i vilken yrkesroll? Detta frågar jag för att inom vissa yrkesroller krävs legitimation från socialstyrelsen och det är i så fall en viss specifik utbildning som ska ligga till grund; exempel för att kunna få ut en psykologlegitimation måste man i grunden ha examen från psykologprogrammet (och det är ett 5-årigt universitetsprogram).
    Du får gärna prata med några personer som idag jobbar med det som du, efter utbildningen, vill jobba med och fråga vilken utbildning de har.
    Och du får också jättegärna kika på information på några webbplatser, förslagsvis:
    framtid.se/yrke/psykologisk-coach
    framtid.se/yrke/psykolog
    framtid.se/yrke/livscoach
    framtid.se/yrke/beteendevetare
    beteendeterapeutiska.org
    Det finns, annars, väldigt många olika utbildningar: både kurser, program och utbildningar hos privata skolor (inom det beteendevetenskapliga-beteendeterapi-område) men frågan är om det finns en "kort" utbildning som också kommer ge dig jobb inom det område (efter utbildningen)?
    Exempel på en universitetskurs: se mdu.se/utbildning/kurser?kod=SOA133 - man läser en termin (20 veckor) på heltid, men man utbildar sig inte till ngt "yrke" genom den kursen... det är en grund för vidare studier eller en komplettering av en tidigare utbildning.
    Med det sagt, så är yrket "beteendeterapeut" inte ett yrke som kräver legitimation och arbetsgivare får egentligen anställa vem de vill, med vilken utbildning som helst, men frågan är om det, för det första, finns många jobb att söka inom det område; och för det andra - kommer arbetsgivare välja anställa ngn med kort utbildning eller någon med en lång utbildning i bagaget + sedan också mångårig arbetslivserfarenhet inom samma kunskapsområde?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Maxton : Tack
    • Milla :

      Du får gärna kika på framtid.se/yrke/psykologisk-coach - det kan finnas universitetsprogram som utbildar till det yrket som "endast" är 3 år långa (jämför: psykologprogrammet är 5-årigt).