Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen; i grunden för legitimationen ligger examen från psykoterapeutprogrammet. Behörighet till psykoterapeutprogrammet beskrivs på ett ganska komplicerat sätt... som grundutbildning krävs examen från universitetsprogrammet som utbildar till ett av de "människovårdande yrken"; exakt vilka yrken som i detta sammanhang kan bedömas som "människorvårdande" är upp till antagningsgruppen att avgöra. Du får gärna kika på framtid.se/yrke/psykoterapeut
    I din fråga nämner du också "arbeta med psykoanalys"... men på vilket sätt och var tänkte du vilja göra det? Du får gärna hitta de personer som idag arbeta inom det som du i framtiden vill arbeta inom och fråga vilken utbildning de har.
    Du får också gärna fråga studievägledare på institutioner där masterprogrammen i psykologi ges, fråga om de som tidigare har tagit examen från deras masterprogram kan arbeta med psykoanalys och i så fall i vilka yrkesroller och på vilka arbetsplatser de gör det.
    Ännu ett tips är att du tittar på annonser om lediga jobb - se vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar när de söker anställa de som ska arbeta med psykoanalys.

    Studie- och yrkesvägledare