Adam
    Hej

    Det är så här att jag i slutet av tvåan i gymnasiet bestämde mig för att plugga någonting inom psykologi och till slut så bestämde jag mig för psykolog. Jag hade dåligt koll på hur allting fungerade kring betyg och visste inte att ettans betyg skulle påverka mina meriter. Nu är det så här att jag pluggar till lärare men jag vill gärna söka till psykologprogrammet men jag har inte poängen för det.

    Så här kommer mina frågor:

    1. Vilka olika sätt finns det för att höja sina betyg (är godkänd i allt så kan ej gå in i kurser i komvux)?

    2. Ifall det är extremt höga antagningspoäng för programmet i Sverige och det kommer att ta lång tid för att höja mina betyg, finns det några program utomlands som jag kanske kan söka till istället? I så fall var söker jag det?

    mvh Adam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag rekommenderar Högskoleprovet och Prövningar.

    om att med utländsk utbildning bli psykolog i Sverige är det osäkert om socialstyrelsen kommer kräva Kompletteringar som kanske inte ges som fristående kurser då uran endast inom psykologprogrammet och i så fall behöver du sedan ändå behöva konkurrera om plats på psykologprogrammet - men om du vill kika på utlandsmöjligheter, titta i första hand på Finland och Danmark, då utbildning inom EU och sedan ännu mer inom Norden håller på att bli allt mer ”standardiserade”.

    • : Jag är i samma sits, fick plugga 2,5 år på komvux och lyckades höja mitt meritävrde från 14.01 till 17,27. Men det var fortfarnade inte tillräckligt för den svenska utbildningen. Så just nu studerar jag vid ett brittiskt lärosäte (distans från Sverige) och är snart klar med mitt första år på psyckologiutbildningen (Honours). Universitetet heter The Open University. Dock så håller jag just nu på att undersöka hur jag ska gå till väga för att kunna få legitimation i Sverige och det verkar som om jag kan behöva komplettera min utbildning vid ett svenskt lärosäte när jag är klar. Detta för att det ska motsvara de svenska kraven. Utbildningen jag läser är på 3 år om man läser 100% per skolår. Den Svenska är på 5 år som du säkert vet, så jag kommer förmodligen få plugga resterande två år vid det svenska lärosätet.
    • : Jag var också godkänd i alla ämnen, men jag fick lov att plugga upp ämnen på komvux endå. Det är bara det att de som inte läst kursen innan/har F har en prioriterad plats. Men jag hade inga problem med att bli antagen.
    • Julia : Tack Alice för dina kommentarer!
    • Julia : Det stämmer att man kan, om man har tur, bli antagen till komvux för att läsa kurser, i vilka man redan har godkända betyg - dock kan det absolut inte garanteras. Jag har ännu ett förslag - försöka komma in på folkhögskolans Allmän kurs.
    Läs alla kommentarer