Liker

    Hej! Jag är en gymnasiestudent i sitt tredje och sista år, och vill bli läkare. Men mitt första år gick lite sådär (fick 17.2 om man räknar bort 2.5 extra), men andra och nu tredje året går galant och landar på 21.2 (18.7 om man räknar bort 2.5 extra). Det är ju nästan så det räcker till läkarprogrammet i Sverige, och därför tänkte jag dra till Rumänien då det är både billigt och möjligt för mig. Jag har dåliga betyg i Svenska 1 (D) , spanska 3 (C) (resten B och A). Jag läste att man kan bli antagen av andra universitet i EU-länder genom betyg, där de kollar på bl.a på Biologi, kemi (som jag i stort sätt har A i) och undrar om Rumäniens universitet gör samma sak. På så sätt slipper jag göra antagningsprov osv. Har sökt runt, men inte hittat något. Vill gärna bli antagen av universitetet med betygen, då naturämnena har jag i stort sätt bara A i. Uppskattar all hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Mitt bästa råd är att du vänder dig direkt till det universitetet där du vill läsa (där du vill bli antagen); de på sin egen skola vet nog hur de gör antagning och kommer berätta om det för dig. Börja med att läsa "allt" som står på lärosätets (universitetets) egen hemsida/webbplats. Det kanske står där om hur de gör antagning. Om inte eller om du inte hittar kontakta skolan och fråga. Om skolan är intresserad att attrahera sökande från utlandet, kommer personal på skolan bli tillmötesgående/hjälpande; om inte - då är de kanske inte alls intresserade av att ta ngn studerande från utlandet och då kanske du inte heller vill läsa där (om du inte kommer känna dig välkommen, så att säga).
    Du behöver göra mycket "utforskningar" själv, "är jag rädd". Jag känner inte till ngn organisation eller person som finns i Sverige och som skulle kostnadsfritt hjälpa personer i den situationen som du beskriver. Det går säkert att finna några företag som gör det mot betalning. Dock vill jag inte "rekommendera" något av dem för att jag kan inte garantera att du får "valuta för pengarna"; vet inte om de gör ett bra jobb och du blir nöjd med resultatet.
    Om du själv hittar ngn organisation eller person som finns i Sverige och som skulle kostnadsfritt hjälpa personer i den situationen som du beskriver får du gärna tipsa oss om det!
    Hänvisningar/lästips (där du förhoppningsvis kan hitta intressant för dig information):
    enic-naric.net/page-individuals-wishing-study-work-abroad
    euroguidance.eu/international-mobility/study-in
    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta/utbytesprogram-eller-pa-egen-hand?

    Studie- och yrkesvägledare