Hej Eduard,

    det som arbetsgivare kräver (just nu) vad det gäller utbildningsbakgrund för samtalsterapeuter >> är exempelvis: att man ska vara "psykolog med minst steg ett/basutbildning inom kbt/systemisk inriktning. Psykoterapiutbildning är meriterande." Eller "KBT-behandlare med lägst steg ett kompetens". Eller så säger arbetsgivaren så här "Det är meriterande om du har steg 1 kompetens i KBT eller familjeterapi och några års arbetslivserfarenhet."

    Som det ser ut idag, så kräver arbetsgivare lägst steg 1 mot psykoterapeut-kompetens ELLER några års arbetslivserfarenhet som psykolog; - men det ger inte någon garanti på att få jobbet; det är Minimikraven, men om någon med mer kompetens söker jobbet, så tror jag arbetsgivaren väljer att anställa en psykoterapeut eller någon med både steg 1 utbildningen OCH flera års arbetslivserfarenhet.

    Situationen på arbetsmarknaden förändras. När det ont om kvalificerade arbetssökande, kan någon med "mindre kompetens" ha tur och få jobbet; blir det ont om jobb/anställningsmöjligheter - blir det svårt att få jobb som Samtalsterapeut om man inte är behörig psykoterapeut.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA