Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    enligt skolverket bör gymnasieskolan anpassa innehåll i kursen på så sätt att du ska ha förutsättningar att klara kursen och även få högt betyg (t o m A-betyget); Du kan själv kontakta skolverket och fråga om det kan finnas undantag.
    Det som reglerna säger är att kursen Idrott och hälsa 1 är obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och måste ingå i examensbevis från gymnasiet. Däremot får inte den kursen ingå i examensbevis från komvux. Kursen idrott och hälsa 1 kan ingå i examensbevis från gymnasiet med betyget F. Om kraven kring examensbeviset var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Sedan är det så att alla obligatoriska kursernas betyg räknas alltid in i snittbetyget som kallas för Jämförelsetal och de betygen påverkar på så sätt det meritvärde du kommer konkurrera med om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar.

    Studie- och yrkesvägledare