pai
    Hej!
    Jag undrar hur man ska räkna ut gymnasiearbetespoäng när man läsar på komvux. Som jag fattar att om man går på en vanliga gymnasietskola så pluggar man till 2500 poäng, isf gymnasiearbetespoäng räcknar ej. Däremot om man läsar på komvux mot en gymnasieexam så räcker det med bara 2400 poäng (Idrott behövs ej att plugga).
    Så min fråga är bör jag räkna med gymnasiearbetespoäng som meritvärde eller räkna man utan den? Tycker det blir lite konstigt om den kursen ska räknas med, eftersom man får enda E betyg från gymnasiearbete, vilket påverkar total meritvärde om det räknas. Tacksam för svart !

    Mvh
    Pai

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pai,
    betyg i gymnasiearbete räknas inte in i jämförelsetal. Och detta gäller både examensbevis från gymnasiet och examensbevis från Komvux.

    Sedan 1 januari 2017 får inte betyg i idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux. Innan 1 jan 2017 kunde betyget i idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis på komvux.
    Däremot på gymnasiet är Idrott och hälsa 1 - en obligatorisk kurs som ingår i alla nationella program och i examensbevis från gymnasiet. Dock kan man få ut examensbevis med F i idrott och hälsa 1, men det går inte få ut examensbevis från gymnasiet Utan betyg i den kuren /F är också ett betyg/.
    **********
    Sammanfattning
    GA, gymnasiearbete (betyg i den kursen) räknas inte in i jämförelsetal. Men det är obligatoriskt att ha E betyg (godkänt betyg) i GA, om man ska få ut sitt examensbevis. Med F eller utan betyg i GA går det inte att ta ut examensbevis (och detta gäller både gymnasiet och komvux).