Lilian
    Hej!
    Jag undrar om betyget som man får i en kurs som ger meritpoäng räknas in i ens betygssnitt eller om bara meritpoängen räknas med? Tex om jag får ett D i eng 7 kommer då 1 meritpoäng + D:et att räknas in i mitt betygssnitt då och om det är så med hur många poäng höjs mitt snitt om jag nu har 14,3 och jag får ett D i eng 7?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För dig med Examensbevis gäller: betyg i meritpoängskurser räknas in i ditt jämförelsetal.

    Om ditt jämförelsetal är idag 14.3 och du får D i eng 7, blir det totala höjningen ca plus 0.9; detta för att D betyget kommer sänka ditt jmftal med ca minus 0.1.

    Studie- och yrkesvägledare