Teknisten
    Hej! Jag har läst färdigt teknikprogrammet och vill söka till sjuksköterska programmet men jag saknar naturkunskap 2 för att vara behörig. Mitt BI är 18, inkluderat med mina 2,5 extra merit. Spanska 4 är lagd som utökad. Min fråga är om jag behåller mina 2,5 extra meriter, och om jag sänks i meritvärde på något vis i BII urvalsgruppen om jag läser in naturkunskap 2 eller biologi 1 på komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Svar på din fråga beror på hur högt betyg du får i Naturkunskap 2 eller i Biologi 1 för att betyget i den kursen kommer räknas in i ditt snitt/jämförelsetal. Meritpoängen påverkas inte men genom ändring i jämförelsetalet påverkas också meritvärdet. Jag tror du vinner på att läsa naturkunskap 2 för att du kan redan en stor del av innehåll i den kursen (genom att du läst både fysik1a och kemi1 på gymnasiet); men om du läser biologi1 i stället kan du förbereda dig inför studier på ssk-programmet ännu bättre för du får mer omfattande kunskap i ämnet biologi.

    Studie- och yrkesvägledare