Emisen4

    Hej! Jag har läst första terminen på tandhygienistprogrammet. Jag har avklarat alla tentor förutom en delkurs om fysiologi. Sedan började jag på termin två och anmälde studieuppehåll, detta för ca 1,5 år sedan. Är nu intresserad av att läsa endast kursen fysiologi på termin 1 och inte påbörja termin 2. Vet någon om det går att söka in till programmet igen men att jag då endast registrerar mig på kursen jag saknar på termin 1 och inte de två andra på termin 2 eller kan man bli avstängd då? Jag har mailat studievägledaren på lärosätet som har semester och kommer tillbaka efter antagningen är stängd så jag tänkte att jag vänder mig hit för att fråga.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du förlorar inget på att göra anmälan till hela programmet på www.antagning.se nu, under anmälningsperioden (t o m 15 april 2024). Man kan alltid "ta tillbaka" sin anmälan eller tacka Nej till erbjuden studieplats. Du får ju besked om du får plats - genom konkurrens på dina gymnasiala meriter - först i juli 2024 och innan dess lär du få svar från de utbildningsansvariga; om just studievägledare på institutionen inte svarar t.ex på grund av semester så kan du vända dig till andra som jobbar på institutionen, t.ex utbildningsadministratör, studierektor och centrala studievägledningen på lärosätet (högskolan eller universitetet där programmet ges).
    Jag som inte jobbar på den institutionen kan inte ge dig svar på din fråga... men jag tänker att om du accepterar utbildningsplats till hela programmet, till termin 1 på programmet men ska läsa endast en av kurserna, då "förbrukar du ju hela platsen" och ingen annan kan få den studieplatsen; det är en nackdel för utbildningen och jättetråkigt för den personen som skulle komma in i stället för dig (som har lite lägre meriter än du har) men hen får stå i RESERVKÖN och sedan ändå inte komma in.... Så, om du endast vill läsa en kurs och inte hela programmet, då skulle jag i första hand försöka antingen hitta den kursen som fristående kurs (kanske finns den som fristående på ett annat lärosäte att söka till?) eller "förhandla med din institution att du skulle på ngt sätt få plats på just den kursen som du vill läsa men gör nu anmälan till hela programmet (som sagt, det går alltid att ändra sig och inte acceptera platsen på hela programmet om en annan lösning skulle dyka upp).

    Studie- och yrkesvägledare