Katarina
    Om man tackat ja i slutvalet med möjlighet t reservplats förlorar man den platsen automatiskt när man kommer in på högre rankat reservval eller kan man tacka nej till erbjuden reservplats och automatiskt behålla tidigare plats?
    • Anna : Gäller din fråga antagning till högskola, till gymnasiet eller till ngn annanutbildning?
    • : Förlåt, det avser gymnasieval.
    • Anna : man kan bara ha En plats "Åt gången" på gymnasiet, därför måste man "förlora" sin tidigare plats, när man accepterar en ny plats.
    • Peter : Olika gymnasieantagningskanslier hanterar frågan om RESERV-antagning på olika sätt. Därför måste den frågan hänvisas till det aktuella kansliets personal.Kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna finns på http://antagningskanslier.se/
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,

    man kan bara ha En plats "Åt gången" på gymnasiet, därför måste man "förlora" sin tidigare plats, när man accepterar en ny plats. Och den "gamla" platsen går då - om det finns reservkön - till en elev från reserv. finns det inga reserver - blir det en "tom" (ledig plats), som kan tas i bruk av någon elev senare...

    Exakt HUR (alla detaljer) olika gymnasieantagningskanslierna gör, är svårt att redovisa i ett svar här på forumet (det finns många olika gymnasieantagningskanslier ...). Det logiska är att i fall man accepterar en Ny erbjuden plats - borde man samtidigt automatiskt "avregistreras" från den "gamla" platsen.

    Hej igen,

    din ursprungliga fråga lyder: "Om man tackat ja i slutvalet med möjlighet t reservplats förlorar man den platsen automatiskt när man kommer in på högre rankat reservval eller kan man tacka nej till erbjuden reservplats och automatiskt behålla tidigare plats?"

    Oftast funkar det så här - inom gymnasieantagningen /det är annorlunda vid antagning till högskolor, till yrkeshögskolor, komvux och andra typer av utbildnignar/ - om elevens Antagningsbesked ser ut på följande sätt:
    1. alternativ nr.ett - RESERV
    2. alternativ nr. två - ANTAGEN
    3. alternativ nr.tre - Prövas ej
    Då kan eleven tacka Ja till den platsen där hen är ANTAGEN och då har eleven den platsen. Blir hen sedan kallad (eller direkt ANTAGEN - HÄR GÖR OLIKA KANSLIER OLIKA)- från Reserv till ett annat alternativ, kan eleven välja tacka Ja eller Nej, om hen blir tillfrågad ELLER så antas eleven automatiskt (som sagt, olika gymnasieantagningskanslierna gör olika). Tackar eleven Ja till en Ny erbjuden plats - får hen den nya platsen & samtidigt "förlorar" den gamla platsen; detta för att man kan endast bli ANTAGEN till en gymnasieplats Åt gången. "Antagen-status" flyttas då till ett annat alternativ...
    Tackar man Nej till att komma in från Reserv, behåller man den platsen där man är antagen.
    Som regel, behåller man den platsen där man är antagen tills man aktivt avstår från den platsen. Genom att acceptera en ny utbildningsplats, avstår man samtidigt från den "gamla" platsen.

    • : Men om man tackar nej till reservplaten så har man ingen plats alls?
    • Anna : Man har den platsen där man är ANTAGEN. Om man inte är Antagen någonstans, då har man ingen plats.
    • Anna : för att det inte ska bli fel, kontakta just det antagningskansliet där eleven är "hemmavarande".
    • : Ursäkta men det var inte heller svar på min fråga... vi släpper det. Har du läst min ursprungliga fråga? Ditt svar tyder inte på det. Jag kontaktar annan instans.
    • Anna : Vi vill undvika att det blir negativa följder för elever. Fråga SYV gör inte antagning till gymnasiet, det gör Gymnasieantagningskanslierna; Det finns många olika kanslier i olika delar av Sverige och de kan göra lite olika... Att vi hänvisar till just "ditt" gymnasieantagningskanli beror på följande: vi på Fråga SYV kan inte garantera hur det blir med gymnasieansökan. Info vi ger kan missuppfattas. ... Jag vill givetvis hjälpa till. Men då jag inte vet hur situationen är just med den aktuella ansökan och hur info jag ger kan uppfattas, vill jag inte riskera att eleven mister sin gymnasieplats.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej Katarina,

    vi beklagar om du känner att du inte fick svar på din fråga. Det kan bero på att vi inte lyckades förstå vad du frågar efter.
    Fråga SYV svarar på frågor om diverse yrken och alla möjliga utbildningar. När frågeställaren endast skriver "antagning" och "reserv" men inte uppger inom vilken skolform - är det helt omöjligt att svara.

    Vi på FRåGA SYV känner inte heller Exakt hur Status på elevens ansökan ser ut... detta för att vi jobbar inte på något gymnasieantagningskansli. Vi har därför ingen möjlighet att se hur elevens ansökan ser ut. Vi kan inte heller ta ansvar för att eleven kommer in på gymnasiet eller inte. Vi vill hjälpa till men kan inte göra ngt som vi inte har möjlighet till att göra.

    Om det blir fel, så är det eleven som drabbas. Detta vill vi undvika.

    Allmänt - vid gymnasieval - gäller:
    vi avråder från att tacka Nej till en plats där man är ANTAGEN. För att detta medför att man inte har någon plats. Att man inte har någon plats gör tyvärr inte att man skulle bli högre prioriterad (vilket många elever tror men det stämmer inte).
    Hälsningar
    D:

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    olika gymnasieantagningskanslier gör olika, vad gäller reservantagning. Om det t.ex handlar om gymnasieantagning i Stor-stockholm, blir eleven automatiskt antagen från Reserv om möjlighet uppstår och med det förlorar sin plats på det alternativet som eleven var antagen på, förut.
    I Storstockholm kan man tyvärr inte välja att stå reserv på vissa platser utan det är alla eller inte alls som gäller.
    Gymnasieantagningen i Storstockholm har 2 reservantagningar med webbsvar efter båda. Om elev svarat ja till erbjuden plats och ja till att stå kvar som reserv så kan eleven fastna på val 1 och alla underliggande val stryks.
    Som sagt, helt omöjligt att ge ett helomfattande svar på fråga om reserv-antagning till "gymnasiet" om man inte vet vilken stad eleven söker i.
    Man ska då helst börja med att läsa noga på "sitt gymnasieantagningskanliets" hemsida; och vända sig till personal på just "sitt" antagningskansli.

    mvh
    SYV