Lisa
    Hejsan,

    Jag hade ganska bra betyg fem A i olika ämnet men nu i sista året fick jag inte bra, betyg. Jag kommer få D på Svenska 3 och E på Engelska 7. Hur är det verkligen med betyg räkning kommer D och E sänka mitt meritpöang ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    till högskolestudier konkurrerar du med ditt meritvärde.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen.
    Jämförelsetalet är samma som "snittbetyg" - alltså medelvärde på alla betyg som ska räknas in.

    För godkänt betyg i Engelska 7 får du + 1.0 meritpoäng. Men betyget i eng 7 räknas in även i ditt jämförelsetal.
    Skillnaden mellan A och E betyget i en 100poängskurs (och de flesta gymnasiala kurser är just á 100 poäng) - är plus-minus 0.4. Om du fick A betyg i engelska 7 i stället för E, skulle ditt jämförelsetal bli + 0.4 högre.
    Det är, alltså, bra att ha så höga betyg som möjligt - för att få så högt Meritvärde som möjligt.

    ***
    Jag vill också tipsa om Yrkeshögskoleutbidlningar. När man söker till en Yh-utbildning, spelar betygen inte avgörande roll, utan även andra saker bedöms, som t.ex stort intresse för just den branschen, arbetslivs- och livserfarenhet och hur man svarar på frågor på test och intervju;
    Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som du kanske också kan söka (ansökan till yrkeshögskola och till högskola behandlas helt oberoende av varandra; man kan komma in på högskola/universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar). Här kommer exemplen på yh-utbildningar:
    cm-education-ab/webbutvecklare-e-handel
    teknikhogskolan/mjukvarutestare-teknikhogskolan-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer
    hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk
    affarshogskolan/facility-manager-sthlm
    nackademin/valfardstekniksamordnare-nackademin-stockholm
    nackademin/internet-of-things-utvecklare
    frans-schartaus-handelsinstitut/hotel-management-frans-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm

    Vänligen
    Julia syv