hej Carro,
    det kan vara väldigt olika från elev till elev. Men "överlag" ser vi att de flesta elever höjer sina betyg så att de på våren i årskurs nio har 5-10 betygspoäng fler än de hade på betyg från höstterminen i åk 9.

    5 betygspoäng fler får man om man höjer ett ämne i "två steg", eller två ämnen i "var sitt steg", exempelvis höjer matematik från C till B och engelska från D till C.

    Kanske kan man säga att det är vanligt att en elev höjer 3 ämnen med "var sitt steg" - exempelvis från E till D eller från B till A - från höstterminen i åk9 till vårterminen.

    Bästa hälsningar
    ANNA