ella.m.s

    Hej! Jag har läst vs 90hp från förskollärarprogrammet men valde att hoppa av för några år sedan. Nu funderar jag på att ta tag i studier igen men vill inte läsa till förskollärare. Känns ändå synd att låta de 90hp bara sitta där utan att göra direkt nytta. Så undrar då om jag t.ex läsa kurser i engelska och/eller litteraturvetenskap för att komma upp i 120+hp kan jag då använda mina hp från förskollärarprogrammet för att sätta ihop en egen examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du måste göra planering mot egen universitetsexamen med studievägledare på det programmet där du vill ta ut din examen. För kandidatexamen behöver du uppnå minst 90 högskolepoäng i ditt "huvudämne" och vad gäller de resterande poängen, så är det i mångt och mycket upp till lärosätet/institutionen att svara (och du kan få olika svar från olika institutioner).

    Studie- och yrkesvägledare