Moonchild
    Hej, Det står på atagning.se att jag saknar grundläggande behörighet.

    Jag gick på naturvetenskaps programmet i Gymnasiet, och har studerat på komvux i nårgra år nu för att höja mina betyg.

    Dessa är mina betyg på atagning:
    Bild och form 1b
    Biologi 1
    Biologi 2
    Engelska 5
    Engelska 6
    Engelska 7
    Fysik 1a
    Gymnasiearbete
    Historia 1b
    Idrott och hälsa 1
    Kemi 1
    Matematik 1c
    Matematik 2c
    Engelska 1
    Engelska 2
    Naturkunskap 1a1
    Naturvetenskaplig specialisering
    Psykologi 1
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b
    Etnicitet och kulturmöten
    Ungdomskulturer
    Svenska som andraspråk 2
    Svenska som andraspråk 3
    Litteratur
    Svenska 1.

    Jag har en mix av E-A. Men jag har F i Kemi 2, Fysik2, Matematik4.

    Just nu studerar jag naturkunskap2 och matematik 3b och kommer få betyg i dessa I januari.

    Jag har räknat upp alla kurser som står på atagning och de har kommit upp 2,500.

    Det står väl att man ska ha 2,500 poäng varav 2,250 är godkända för att får gymnaseexamen (grundläggande behörighet)

    Varför står det så att jag saknar det?

    tack så mycket för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du måste få ut Examensbevis eller Slutbetyg - från komvux. Om du bland dina utbildningsdokument ej har Slutbetyg eller Examensbevis - bedömer Antagning.se att du saknar grundläggande behörighet...
    ***
    Ett annat alternativ är att du behöver endast några få godkända betyg + Tjänstgöringsintyg om att du har minst 3 års arbetslivserfarenhet (på minst halvtid, som du har uppnått efter det att du har fyllt 19 år). - men då har du inget att Konkurrera med om plats på högskoleutbildningar. I så fall kan du endast få plats om det kommer stå "tomma platser" eller så konkurrerar du endast i HP-urvalsgruppen (för det behöver du ha ett giltigt resultat på högskoleprovet).

    Tips: ta alla dina betyg och gå prata med SYV på komvux i den kommunen där fu är folkbokförd och gör det snarast! Om du uppfyller kraven och kan få ut Examensbevis eller Slutbetyg, behöver du få ut det dokumentet innan 3 december - för att komplettera din ansökan till en högskoleutbildning.
    Om du endast uppfyller grundläggande behörighet genom några få betyg + 3-årig arbetslivserfarenhet.. behöver du ladda upp Tjänstgöringsintyg på din inloggning på www.antagning.se