Emma
    Hej! Jag går första året på handelsprogrammet på Wisbygymnasiet. I början tyckte jag att det var helt okej och att jag kommer klara av de tråkiga bitarna, men nu har snart halva läsåret gått, och jag känner att det är helt fel linje för mig. Jag vill gå en praktisk linje, och handel är i princip bara teori, lärarna gör inte ämnet intressant och klassen är stökig. Wisbygymnasiet är uppdelat i norr och söder, jag går på söder. De mer praktiska linjerna ligger på norr. Vi läser samma matte, svenska, engelska på alla yrkesförberedande (tror jag?). Jag har aldrig vetat vad jag vill gå eller jobba med, men jag är insatt på bygg eller sjöfart, blir det svårt att plugga ikapp om jag skulle byta innan jullovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Tråkigt att du inte trivs på din utbildningen!
    Som tur är så får man andra chansen. Du kan söka om till åk1 och påbörja en ny utbildning till hösten och det tycker jag du absolut får överväga. Du behöver i så fall hjälp av en SYV eller vänd dig direkt till antagningskansliet för att få lägga in din ansökan in i antagningssystemet.

    Ang. byta nu, innan jul - så är det upp till Rektor på just det programmet dit du vill byta.
    Wisbygymnasiet är en stor skola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/wisbygymnasiet med många program och det finns därför (alldeles säkert) programrektorer som ansvarar för ett eller några få program och gymnasiechef (eller rektor) som ansvarar för hela skolan.
    Det är rektor på programmet (programrektor) som får svara dig om det
    1. finns plats
    2. är för sent att byta eller ej.

    Om det inte finns ledig plats, kan man inte byta.
    Om det finns plats, fattar rektor beslut om det är för sent eller ej.
    Även om du är beredd att läsa ikapp, så krävs det också extra insatser från lärarna för att ge dig handledning och hjälpa dig att läsa ikapp, vilket tar tid av lärarna och gör att andra elever som redan går på programmet får mindre lärartid. Just det är ofta anledning till varför rektorer säger Nej till sena byten.

    Ställ frågan till programrektorer på Sjöfart och på Bygg. Skulle det bli ett Nej, råder jag dig i så fall boka Prova-på dag (minst en) på vardera av programmen som du är intresserad av och provgå där för att jämföra - då vet du mer större säkerhet vad du vill söka i första hand till nästa höst.

    Vi håller tummarna och du kanske får byta nu, men skynda dig att ställa frågan om byte till programrektorerna!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA