Maja

    Jag läste naturprogrammet. Gick ur skolan utan betyg i Engelska 7 och Kemi 2. Utan dessa har jag läst 2300 poäng. För att få högskolebehörighet behöver jag läsa in dessa, men anmälan har stängt till komvux, går det att få gjort under vårterminen på annat vis(förutom att göra det på min gamla gymnasieskola)?

    • Julia : Jag gissar på att du fick Studiebevis när du slutade på gymnasiet men om du fick Examensbevis - då är det en annan situation. Var god uppge vilket dokument du fick när du slutade på gymnasiet.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    om du vill få ut Examensbevis - så är det till komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du gör ansökan.

    Men du kan också se om du hittar var du kan göra prövningar (om du har kunskaper i kurserna eller om du kan skaffa dig kunskaperna); Varken sig eng 7 eller kemi 2 är annars obligatoriska kurser i examensbeviset från komvux; du kan på komvux göra en annan planering och läsa andra kurser. Boka tid med SYV på komvux - är det rådet jag vill ge dig.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : TackTackTack!!! Menar du att jag isåfall kan läsa en annan kurs istället för Kemi 2(jag avskyr kemi:)? Vilken som helst? Jag ska ta och boka in ett samtal med en SYV då! :D
    • Mikael : Har du Studiebevis (det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet)?
    • Julia : Det är väldigt viktigt att veta om du har STUDIEBEVIS eller EXAMENSBEVIS. det är helt olika regler som gäller i de två fallen.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    du nämner "din gamla gymnasieskola" i din fråga.
    Om du fick exam.bevis då är din skola "färdig" med dig. Om du fick en annan typ av dokument, t.ex studiebevis eller gymnasieintyg - då kan det hända att din gamla gymnasieskola ändå kan hjälpa dig få ut flera betyg... Vår erfarenhet är att det är under 1 år efter eleven har slutat på skolan som gymnasieskolorna ibland hjälper till... men ej längre än 1 år, alltså ...

    Sedan händer det också att komvux och ungdomsgymnasiet kan samarbeta; det är ju ändå samma kurser som man- på gymnsienivå - läser... men det är inte i alla kommuner som sådant samarbete finns.
    Beror, alltså mycket på vilken kommun du är folkbokförd i.

    Jag vill också passa på och tipsa om YRKESHÖGSKOLA: där kan man komma in även utan examensbevis. YH gör egna bedömningar: de väger in din motivation, din ev tidigare arbetslivserfarenhet mm. Utbudet finns på www.yhguiden.se
    Några exempel på yh (finns många yh även på distans och på deltid);
    affarshogskolan/digital-marknadskommunikator-affarshogskolan-linkoping
    nackademin/business-intelligence-analytiker
    Uddevalla-vuxenutbildning/affartvecklare-turism
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-jonkoping
    salj-marknadshogskolan/account-manager-it-sales
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar