Lina

    Hej, 1. Behöver jag läsa Svenska som andraspråk grund delkurs 1 ifall jag redan har godkänt betyg i SFI kurs D? Många skolor säger att SVA grund delkurs 1 endast är repetition av SFI. 2. De flesta skolorna har delat upp SVA grund i 4 delar, behöver jag läsa alla delar för att bli behörig till Barn och fritid vuxenutbildning? Det blir sammanlagt 700 poäng. Svenska som andraspråk, nationell delkurs 1, GRNSVAA, 100 poäng Svenska som andraspråk, nationell delkurs 2, GRNSVAB, 200 poäng Svenska som andraspråk, nationell delkurs 3, GRNSVAC, 200 poäng Svenska som andraspråk, nationell delkurs 4, GRNSVAD, 200 poäng Tack så mycket.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du behöver antingen få godkänt betyg i SAS grund eller göra test (nivåbedömning) i svenska som påvisar att du har kunskaper = godkänt betyg i årskurs 9 på grundskolenivå. På vilket sätt du får betyget i SAS grund eller om komvux i din kommun kan erbjuda dig göra nivåbedömning i svenska och om den bedömningen visar att du har tillräckliga kunskaper i svenska så kan du då anses som behörig, vad gäller svenska, till studier på gymnasial nivå - det är en fråga mellan dig och komvux.

    Allmänt gäller
    SFI D - om man får godkänt betyg så har man kunskaper = årskurs 6 på grundskolenivå.
    SAS (svenska som andraspråk) ligger på nivåerna: årskurserna 7, 8 och 9 på grundskolenivå.
    SAS är alltså en "högre" utbildning jämfört med SFI.

    Det kan vara bra att "skynda långsamt" :)
    Om man har för bråttom och kommer in på en utbildning där nivån på svenska språket krävs (för att klara utbildningen) som man egentligen inte har, då kan det bli tråkiga konsekvenser. Man blir stressad, kämpar jättemycket men ändå inte får godkända betyg (på grund av att man ej till fullo förstår texter man läser och/eller det som läraren säger eller har svårt att kommunicera under praktiken när kunder med olika dialekter och olika nivån på svenska språket finns med och med vilka man måste interagera).