Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa;

    i Sverige i Magisterprogram - ett-åriga alltså på 60 högskolepoäng;
    och Masterprogram - två-åriga  alltså på 120 högskolepoäng.
    *******
    Vilka master- och magisterprogram som erbjuds och vilka behörigheter de kräver (utöver det gemensamma generella kravet på avklarat Kandidatexamen, som är 3-årig högskoleutbilnding som inkluderar en kandidatkurs & också uppfyller vissa andra krav; alltså det är inte vilken som helst 3-årig högskoleutbildning som leder till kandidatexamen) kan vara olika; man får titta på varje program separat och se vad som krävs.
    Utbud förändras; vissa program på avancerad nivå (magister- och master) upphör och andra tillkommer. Programmet kan också behålla "det gamla namnet" men förändra innehåll och/eller behörighetskraven.
    Så, kika gärna på lärosätenas gemensam sida - www.studera.nu