RoseMarie
    Hej, jag har lästa Naturvetenskaps programmet - inriktning Medecin. Och jag vill läsa till sjuksköterska programmet.

    Vilka ämnen ska jag höja och fokusera på för att komma in på utbildningen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej RoseMarie!

    är du idag behörig? Har du Slutbetyg eller Examensbevis? Har du godkända betyg i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1? i Matematik 2 också? och i samhällskunskap 1b?
    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG. Då deltar man i alla fall i konkurrensen om utbildningsplats. Högskoleutbildningar kan inte ta in obehöriga, men yrkeshögskola kan.

    Titta därför också på några yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrken Tandsköterska >>, Apotekstekniker >> och Medicinsk vårdadministratör >>.

    Mitt bästa råd till dig blir att du tar dina betyg till SYV på komvux och att ni tillsammans går igenom dina betyg och kommer fram till

    - om du redan är behörig eller inte;

    - om du inte är behörig - lägger ni upp en plan på hur du bäst blir behörig.

    Fundera också på att göra högskoleprovet.

    Vänligen

    L.

    Liselotte