Madelene
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2016, med rätt halv kassa betyg. Läste samhälleslinjen och hade inga undergodkänt eller liknande, men har ett meritvärde på 13,80. Nu när jag vill börjar plugga,( sökte till senaste HT) men kom inte in på det jag ville då dem programmen jag är intresserade av har ett meritvärde på minst 16-17. Gjorde HP för ca 3-4 år sedan. Hade ingen aning hur de funkade, samt inte pluggat något inför det och fick då låga 0,2.
    Nu känner jag mig lite uppgiven och vet inte hur jag ska gå till väga. Ska jag satsa på på HP till våren och plugga stenhårt nu dem här månaderna, vill få minst 0,8. Eller är det onödigt att satsa då jag bara fick 0,2 på första?
    Har också läst om dessa prövning som kostar 500 kr. Som man kan höja betygen med. Vad är ditt förslag hur jag ska gå tillväga?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Madelene,
    jag tänker t.ex på Meritpoängen. Har du "full merit"? max eller full merit är 2.5. Du kanske redan har 2,5 i merit ..? Om du inte har full merit, då kan du på komvux läsa kurser som kommer att ge dig meritpoäng. Exempelvis om du idag har 13,8 och inte har några meritpoäng - kan du höja ditt meritvärde ganska mycket, du kan få 2,5 i merit och om du även får höga betyg - då kommer du även att höja ditt Jämförelsetal - och på så sätt kan du kanske vara genom de kurserna uppnå 16-17 i meritvärde.
    Mitt råd är att du tar dina betyg till SYV på komvux. Ni kan då tillsammans komma fram till om du har några Meritpoäng idag eller inte.
    Skulle det visa sig att du redan har max i merit, 2,5 alltså - då är det prövningar och/eller högskoleprovet som du kan satsa på. Till prövningar förbereder du dig genom självstudier. När du bedriver självstudier, borde du också bli bättre förberedd till högskoleprovet.

    Vilken/vilka utbildningar på högskola/universitet är du intresserad av? Jag frågar för att det kanske är så att "liknande" utbildningar kan finnas i andra skolformer, som t.ex folkhögskola eller yrkeshögskola. Utbud av folkhögskoleutbildningar hittar du på www.folkhogskola.nu och utbud av yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Sedan finns det också KKU, konst- och kulturutbildningar. Vissa yrken lär man sig på företaget (eller inom organisationen) efter anställningen. Man söker jobb och om man blir anställd ger arbetsgiveren dig utbildning med lön på arbetstid - kanske det kan bli en intressant lösning för dig?

     Exempel på yrken där man får anställning först och utbildning sen är:
    Studiestödsutredare>>
    Beslutsfattare på Migrationsverket>>
    Publikvärd>>
    Fraktassistent inom flyget>>
    Handläggare på FK och Utredare på FK>>
    Spårvagnsförare>>
    EU-tolk>>
    Tulltjänsteman>>
    Tullinformatör>>
    Flygvärd/flygvärdinna>>
    Tågvärd/tågvärdinna>>

    och även Försvarsmakten utbildar "inom FM", och FM erbjuder många olika karriärmöjligheter.