Frida
    Jag ska börja mitg tredje år på gymnasiet och efterdom jag kommer läsa ganska lite poäng i trean undrar jag om de finns möjlighet att läsa kurser på distans samtidigt som jag går sista året på gymnasiumet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    man läser oftast på Heltid när man går på gymnasiet. Deltidsstudier på gymnasiet ger, t.ex inte rätt till studiehjälp från CSN. Men om du t.ex fyller 20 år under kalenderår 2018, har du rätt att anska om Studiemedel hos CSN för studier från 1 juli. Man kan få halva studiemedel för studier på halvtid. ...

    Men det sagt - att det är mycket ovanligt att man ej läser på heltid på gymnasiet, undrar jag Var och Vad tänkte du läsa på distans?
    Det går alltid bra att bedriva självstudier. För självstudier i matematik rekommenderar vi www.matteboken.se, t.ex..

    Komvux eller folkhögskola
    Man kan inte vara gymnasieelev och samtidigt läsa på komvux eller på en folkhögskola. Detta pga "ekonomin" - utbildaren /gymnasieskolan/ får statsbidrag för eleven; komvux och folkhögskolor kan inte samtidigt som gymnasiet får statsbidrag - få ekonomiskt stöd för att ge undervisning till samma elev /samma personnummer/.

    • :

      Jag läser på heltid på gymnasiet med eftersom flesta kurser var lagda under de två andra åren har jag en del fritid i trean eftersom jag behöver betyg i mer matte svenska och engelska kurser för att kunna plugga vidare skulle de vara skönt om man kunde läsa lite av de redan nu går de lösa de??