AhmSa

    Hej, Jag funderar på att hoppa av Matematik 5. Eftersom jag redan har läst Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4, vilket redan ger mig maximal merit (2,5), undrar jag om det är värt att fortsätta. Jag tycker inte att kursen är särskilt rolig och jag har ett E-betyg i den. Jag är rädd att det kan sänka mitt meritvärde

    • Milla : Läser du på gymnasiet, eller på komvux (har du redan fått ut examensbevis från gymnasiet)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;
    det du skriver om meritpoängen, stämmer, man kan inte få mer än 2.5 meritpoäng; det är max. Men du skriver inte var och varför du läser matematik 5. Om du redan gått ut gymnasiet med examensbevis och är behörig till den eftergymnasial utbildning som du siktar på, är det en situation men om du fortfarande läser på gymnasiet och matematik 5 ingår inom programmets 2500poäng, är situationen en annan.
    Du måste förklara var och varför du läser matematik 5, annars går det inte att svara på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • AhmSa : Jag går fortfarande på gymnasiet och skolan själv valde för mig Matematik 5. jag har 2800poäng + gymnasietarabete
    • Milla : I examensbevis från gymnasiet ingår 2500poäng (inklusive 100p.gymnasiearbete) altså övriga kurser 2400poäng + 100p.gymnasiearbete. Att läsa utökat program, på mer än heltid, gör man om man som elev själv vill göra det + om rektor beslutar om det. Jag tycker du bör gå prata med SYV på din skola och se till att du kommer uppfylla kraven för examensbevis även om du hoppar av matematik 5 och sedan kan du hoppa av den kursen. Om det du skriver i din kommentar stämmer då läser du 400poäng för mycket och det är heltidsstudier för en hel termin... så du klarar i så fall av 3,5 års studier på 3 år (vilket är ju möjligt men absolut inte obligatoriskt eller nödvändigt ...).