lina
    Hej!
    Jag undrar vad som är skillnaden mellan civilingenjör arkitekt och vanlig arkitekt? Det ända jag vet är att civilingenjör arkitekt har lägre intagningspoäng än arkitektur programmet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Civilingenjörprogrammen är på fem år; andra arkitekturutbildningar kan vara kortare. Arkitekt är i Sverige möjligt att bli även genom studier på yrkeshögskola som är på två år.

    Att antagningsgräns är lägre till civilingenjörsprogrammet, tror jag, beror bl.a på att högre behörighet krävs och färre söker, för det är inte alla som har godkända betyg i kemi 1, fysik 2 och matte 4 och det är inte alla som vill läsa i fem år.