liuni

    Hej! Jag gick ut gymnasiet i år och ville söka utomlands för vidare studier. När jag fyllde i ansökan för universitet utomlands så behövde de pass. Vilket jag frågade mina föräldrar och när jag öppnade det såg jag att födelseåret var ett år äldre än vad jag har på gymnasieexamen. Jag aldrig förut behövt pass och därför visste jag inte om detta och nu är jag i dilemma då jag inte vet om jag kan ändra datumet på gymnasieexamen? Går det? Mitt pass är såklart utländsk och om det hade varit svenskt antar jag att de skulle fixa det direkt. Jag förstår tyngden av detta så därför ber jag om ni kan ge mig råd om det går att fixa födelseåret på gymnasieexamen om jag visar mitt pass till skolan, allt annat är korrekt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag antar att du har svenskt personnummer eller samordningsnummer ... i ett personnummer ser man vilket år personen är född. En skola kan inte ändra ditt personnummer eller samordningsnummer som du fick av migrationsverket. En svensk skola kan inte heller ändra i ett dokument där personnummer eller samordningsnummer bör finnas till "fel nummer" som skiljer sig från det som du du har i folkbokföringen (hos Skatteverket). Du får givetvis vända dig till din skola men jag tror du får samma svar som jag ger dig nu.
    Jag är inte jurist eller kunnig i folkbokföringsfrågor. Ring till skolverket, är mitt råd - tel.nr 08-52733200. Skolverket hänvisar dig kanske till Migrationsverket, men det är bara min gissning. Du kan också börja med att kontakta Migrationsverket.
    Hoppas det löser sig. Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare