Ebba
    Vad är det för skillnad mellan ingenjörsutbildningar och naturvetenskapliga? Alltså typ sett till vad utbildningarna innehåller och vad man blir sen och ev. lön? Har hört att naturvetare har svårare att komma ut i arbetslivet samt att de får sämre betalt än ingenjörer, men när jag läser om programmen tycker jag det låter ganska samsamma...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    Det är en stor, viktig men även mycket svår fråga (svårt att svara på) som du tar upp. :)

    Det finns väldigt många olika Ingenjörsutbildningar och också extremt många olika naturvetenskapliga utbildningar och många av dem ligger "på gränsen" mot varandra, t.ex kan man utbilda sig till Kemist>> (område "naturvetenskap") eller till Kemiingenjör>> (både "naturvetenskap" och "teknik") och sedan kan man med båda de utbildningar arbeta som Labbingenjör inom kemi>>

    För att göra det ännu svårare :) så måste man tänka på att "ingenjör" är inte en skyddad titel - och man kan bli t.ex gymnasieingenjör efter att ha läst det Fjärde tekniska året på Teknikprogrammet på gymnasiet>> eller yrkeshögskoleingenjör om man har läst på Yrkeshögskola, se exempel på utbildningar här >>>

    "Civilingenjör" är däremot en skyddad titel och man måste ha femårig högskoleutbildning avklarad för att kunna kalla sig Civilingenjör>>

    Ingångslön för Högskoleingenjör (med 3 årig högskoleutbildning) är ca 28 000 kr/månad och för Civilingenjör - ca 30 000 kr. Efter 10 år i yrket blir lönegapet ca 10 000 kr/månaden - Civilingenjör med 10 årig erfarenhet kan tjäna över 50 000 kr/månad och Högskoleingenjör - lite över 40 000 kr.

    ******************

    "Naturvetare" kan man kallas när man sysslar med diverse olika arbetsuppgifter, se exempel på de olika yrken här >>>

    Eftersom det finns så många olika yrken (och utbildningar som leder till dem) inom område "Naturvetenskapligt arbete", är det extremt svårt att generell jämföra "ingenjör" gentemot "naturvetare".

    Jag råder dig ta kontakt med Studievägledare på flera olika institutioner där naturvetenskapliga och tekniska utbildningar finns och samråda med dem. De är experter på sina "smala" områden och kan bättre svara på din fråga.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv