Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31901 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'rektors beslut om individ.anpassat program' (7 st.)
-
Kan jag byta program/skola i trean?
Jag har gått estetiska programmet nu i två år och har precis börjat trean. Jag vill jättegärna byta program och gå samhällsprogrammet istället. Går det?
Hej,en gymnasieskola får inte anta en elev om hen inte kommer ha möjlighet att läsa kurser så att hen kan uppnå kraven för examensbevis. Titta på programplan för... Läs hela svaret -
IAP på gymnsium?
Apropå min förra fråga, Eleven är ännu inte betygssatt i Ma2b men det finns risk för F då det är en pågående kurs. Om eleven läser ma3b kan ge den bästa förutsättningar att nå en gymnasieexamen, om ev IAP, kan...
Hej,alla elever på gymnasiet får läsa vidare till nästa/högre kurs i samma ämne, även om de fick F i en lägre/underliggande kurs (för det behövs inte någon anpassning... Läs hela svaret -
Naknak02 på Natur SAM?
Hej. Har en elev som går Natur inriktning natur sam (där Biologi 2 är obligatorisk). Eleven har uttryckt önskemål om att läsa naturkunskap 2. Får den kursen ingå i ett examensbevis på NA?
Hej Mia,godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 ersätter (tillsammans) godkänt betyg i naturkunskap 2. Om eleven har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, så har eleven redan läst all... Läs hela svaret -
Vad krävs för gymnasieexamen?
Jag går sista året på ekonomi och undrar vad som krävs för mig att ta gymnasieexamen. Jag fick f i matte 2 och läser nu inte matte 3 utan har valt ett i-val på 100 poäng istället. Måste jag klara detta i-valet för att kunna ta min...
Hej Sigge,det finns ett antal krav man måste uppfylla för att kunna ta ut examensbevis på gymnasiet. Läs gärna info på... Läs hela svaret -
byte av program?
Har en elev från teknikprogrammet på handelsprogrammet. hon har läst webb, teknik 1, kemi 1. går sista året nu. alla dessa ämnen som inte finns på handels, ska de läggas som individuellt val? har dessutom läst matte 2, ska detta då...
Hej Monica, inom Individuellt val finns plats för endast 200 poäng.Om man tittar i programplanen för HA, så ser man vilka kurser som får vara PROGRAMFÖRDJUPANDE. T.ex Webbutveckling 1 får på HA... Läs hela svaret -
Motsvarar ma1b+2b ma1c?
Hej! Kan en elev som läst ma1b och 2b omvandla detta till ma1c? Om ja, var finns information om detta..? Finns det omvandlingstabeller man kan kika på kanske?
hej Lina,det går bra att ta betyget i matematik 1a, 1b eller 1c i examensbevis från samtliga gymnasieprogram. Så man behöver inte omvandla ngt., utan man bara tar och inkluderar betyget i matte 1b där... Läs hela svaret -
Kan jag läsa A-spår?
Hej! Mitt program är naturvetenskap och jag har funderat på att läsa matte 2a istället för matte 2c. Kan jag göra det eller behöver jag läsa på C-spår? Detta är för att jag har lite svårt för matte och det är...
Hej, Mikael!Svar på din fråga beror på flera olika saker. Du skriver "mitt program är naturvetenskap" och jag ser att du är 20 år, men jag vet ändå inte om du läser på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga