Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en gymnasieskola får inte anta en elev om hen inte kommer ha möjlighet att läsa kurser så att hen kan uppnå kraven för examensbevis. Titta på programplan för SA>> Alla kurser under gymnasiegemensamt + programgemensamt + alla kurser inom En av Inriktningar på SA + tillräckligt antal poäng från listan som på SA får läsas som programfördjupning måste ingå i elevens examensbevis. Om du jämför vilka kurser du läste på ES med det som måste ingå i examensbevis från SA kommer du att se att det med störst sannolikhet inte kommer att gå ... alltså, skulle du hoppa in i SA i år3 så skulle du inte kunna få ihop kurserna till examensbevis och därför får inte gymnasieskola anta dig.
    Det som kanske är möjligt att du skulle hoppa in i årskurs 2 på SA. Då har du 2 år på dig att få ihop kurserna så att du kan uppfylla kraven för examensbevis från SA + att rektor på den nya skolan kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och i så fall kan vissa obligatoriska kurser bytas ut mot andra kurser (beslut om individuellt anpassat program får ej fattas efter eleven gick ut årskurs 2, utan måste fattas innan hen avslutade år2 på gymnasiet). Utan beslut om individuellt anpassat program, så är min bedömning att det blir omöjligt för dig att på ett läsår uppnå kraven för examensbevis från SA och därför kommer du få Nej från alla gymnasieskolor där du frågar om du kan hoppa in i årskurs 3 på SA
    De realistiska alternativen (som jag ser det) är:
    - att du funderar på om du vill börja årskurs 2 på SA (så att din gymnasieutbildning blir ett år längre)
    eller
    -att du försöker byta till samma program och inriktning som du gick i 2 år men till en annan gymnasieskola
    eller
    - att du söker till folkhögskolornas allmänna kurser där du kan läsa mot studieomdöme och om du uppnår omdömeskraven för grundläggande behörighet till högskolestudier, blir du behörig till svenska universitetsutbildningar. "Problemet" med allmänna kurser kan bli det att du skulle ha sökt under våren, för att börja läsa på en folkhögskola i början av höstterminen. Under höstterminen kan du söka till start i januari men då måste du läsa på en folkhögskola under vårterminen och sedan höstterminen och kanske ännu längre tid. Omdöme om grundläggande behörighet kan man uppnå, som snabbast, på ett läsår.
    Jag undrar: varför vill du byta just till Samhällsvetenskapsprogrammet? Vad vill du göra efter gymnasiet? Vilket yrke siktar du på?
    Om studieformen Folkhögskola kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • Myran123 : Tack för svar. Jag siktar på att bli civilekonom. Förstår att kursplanerna ser olika ut. Jag har läst matte 2b i tvåan. Gör det någon skillnad?
    • Milla :

      Inför civilekonomprogrammet behöver du även godkänt betyg i matematik 3b (eller 3c). Samhällsvet.programmet kan (som valbar kurs) på vissa skolor erbjuda läsa matte 3b men det är inte alla skolor som gör det för att kursen är ej obligatorisk på SA. Om du jämför programplanerna, ser du att det är många obligatoriska kurser t.ex alla programgemensamma + alla kurser inom en av inriktningar som är ganska olika de kurser du har läst (min gissning utifrån den generella planen för Estetiska programmet) - och det kommer inte finnas utrymme för matte 3b för dig då du måste läsa många andra kurser för att uppfylla kraven för examensbevis. Men varför SA, varför inte EK/ekonomi? På EK/ekonomi är matte 3b en obligatorisk kurs. Men det är nog lika svårt att byta till Ekonomi som till SA. Det är, över lag, jättesvårt att byta utbildning efter årskurs 2 för att hoppa in i år3. Till och med så att eleverna ofta inte kan byta ens till samma program och inriktning på en annan skola (för att några kurser läses i annan ordning och eleverna ej ska kunna uppfylla kraven för examensbevis och kan därför (får inte) inte antas.
      Mina råd: sök till EK/ekonomi  till år 2 nu, snarast. Eller läs på din utbildning på estetiska programmet (fråga SYV på din skola om det skulle gå att läsa matte 3b under det här läsåret) - du kanske blir behörig till civilekonomprogrammet på din skola, utan att behöva byta. Eller så kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Matematik 3b kan du på komvux, efter gymnasiet, läsa på heltid på fem veckor.

    • Myran123 : Okej. Betyder detta att jag möjligen skulle kunna börja på ek årskurs 2 till hösten?
    • Milla : Om det finns ledig plats och om kurserna kan gå ihop till examensbevis- kontakta skolan som du vill gå på.
    Läs alla kommentarer