Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'programgemensamt ämne' (5 st.)
-
Ta bort programgemensam kurs?
Hej! Jag går i årskurs 3 på ett gymnasium som är naturbruk inriktning häst. Jag är kroniskt sjuk i både fibromyalgi och barn reumatism, så jag har ganska så rejält nedsatt arbetsförmåga. Eftersom jag inte orkar så mycket...
Hej Tilde! Att kursen Entreprenörskap, 100p. ingår inom "programgemensamt" i NB-programmet, stämmer. Det kan man se i Programplanen för NB >>. Alla Programgemensamma kurser är... Läs hela svaret -
Vad räknas modersmål som för kurs?
Hej! Räknas modersmål som ett individuellt val eller programfördjupningskurs? Eller kan man själv få välja vad den ska räknas som? Tack på förhand
Hej N!Det går inte ge ett generellt svar på din fråga. Svar på din fråga beror bl.a på vilket program eleven läser.Inom Individuellt val får man ha vilka gymnasiala kurser som... Läs hela svaret -
Kan man byta ut ett programgemensammt ämne mot ett annat?
Hej! Jag undrar om man kan byta ut ett programgemensammt ämne mot ett annat, alltså jag går i årskurs 3 i samhällsvetenskapliga programmet och jag skulle vilja byta ut psykologi 1 mot moderna språk (tyska 3), undrar om detta är möjligt. Tacksam för ett snabbt svar.
Byta ut programgemensamt ämne kan man bara om rektor fattar beslut om individuellt anpassat program, men det beslutet kan fattas bara till slutet av åk2 och oftast bara om eleven byter... Läs hela svaret -
Kan jag ta bort filosofi?
Hej! Jag går samhäll med inriktning beteende och undrar om jag kan välja att ta bort filosofi för att jag känner att jag inte kommer dra någon nytta av den kursen? Har läst två iv-val och en programfördjupning så om jag får mer poäng än vad jag behöver kan jag då välja att ta bort den här kursen?
Hej Nelly! Kort svar på din fråga är att om du menar Filosofi 1 då är svar, tyvärr, Nej. Om du menar Filosofi 2 - då kan du diskutera saken med SYV på din skola och kanske hitta en bra lösning. Och jag ska förklara varför det är... Läs hela svaret -
Kan man välja bort ett programgemensamt ämne?
Tänkte fråga dig om kurser som man har fått F i. jag läser teknikprogrammet med inriktning information och media, och det jag undrar är om man kan välja bort ett Programgemensamt ämne, och då Fysik 1? vad händer om man får F i det ämnet?
Eftersom Fysik 1 är obligatoriskt för ditt program så kan du inte välja att ta bort kursen. Du kan om du har stora studieproblem via ett Åtgärdsprogram reducera Fysik 1 om det skulle underlätta dina studier. Då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga