Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'lokala bestämmelser' (9 st.)
-
Flytta studieort?
Jag undrar hur det går till när man ska flytta studieort. Hur väljer universitet vem som får platsen och inte? Samt om det brukar vara enkelt att byta studieort?
Hej,för att kunna byta studieort måste några olika "bitar" "falla på plats":för det första, så måste ledig plats uppstå som kan fyllas "på" (finns det... Läs hela svaret -
Kan man göra prövning utanför sitt hemkommun?
Hej! Jag har flera kurser jag skulle vilja göra prövning i, men har hört att det går endast en kurs per tillfälle. Här i Umeå anlitas Hermods av kommunen och dom har inga kontaktuppgifter så jag har ingen att vända mig till. Sedan har jag en...
Hej Emil!De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i (det räcker att man... Läs hela svaret -
Inte kommer på provet?
Hej! Vad händer om en elev inte kommer på kompletteringen den är erbjuden och inte frånvaro anmäler sig? Får personen en till chans att göra provet?
Hej Hanna!Det som är reglerat: om en gymnasieelev fick F i en kurs, har hen rätt att göra prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Annat som t.ex hur många ggr man får lov att komplettera... Läs hela svaret -
Kan yrkeshögskoleutbildning/kurs tillgodoräknas i högskoleutbildning?
Hej, jag har försökt hitta en fristående kurs ("sen anmälan") nu för den kommande andra perioden av HT2020, men reservköerna är långa och mina chanser ser inte jätte ljusa ut i dagsläget. Därav kom jag att fundera om jag kan...
Som regel - Nej. Det finns inget etablerat system om att "omvandla" poängen från en skolform till en annan. dock får de enskilda lärosätena acceptera... Läs hela svaret -
Hur många gånger kan man göra om kursen?
Hej! Förra terminen ansökte jag, och läste, matte 2, men det gick inte som planerade. Alltså, jag jobbar och läser kurser på Komvux och det blev mycket för mig så därför har jag bestämt att det ska vara bäst för mig om jag...
Hejsan,vad gäller antagning till gymnasiala kurser på komvux, så finns det endast principen "kortutbildade först" alltså de som saknar grundskolekompetens ska få plats (dock oklart... Läs hela svaret -
"Ord på gymnasie arbetet"?
Hur många ord ska man ha minst för att få godkänd på gymnasiearbetet?.
Hej, jag tror inte det finns några generella bestämmelser utan du bör fråga din handledare för GA och följa de anvisningar du får av personal på din skola. -
Skugga flera gånger?
Hej! Jag undrar om det går att skugga i samma skola flera gånger under samma termin. Jag & mina vänner funderar på att skugga en linje tillsammans innan vi väljer gymnasium, dock vill alla gå olika linjer. Kan man då skugga flera gånger, t.ex. att man skuggar ekonomi en dag och natur en annan...
Hej Sandra,börja med att se på de aktuella gymnasieskolornas hemsidor - om det står ngt. om "skuggning". vissa gymnasieskolor ber att eleverna kontaktar deras SYV eller biträdande rektor. Andra - vill att SYV... Läs hela svaret -
kan man göra två prövning på samma dag?
Jag vill göra prövning i två olika moderna språk i Göteborg, men prov tiden är samma dag och samma tid.
Hej Wahid, det finns inte några generella regler ang. hur många prövningar man får göra på samma dag; det kommer man överens om med personal på prövningsstället... Läs hela svaret -
Lärare hotar med F i kursen på grund av fusk utan bevis?
Hej. Nu var det så att det har varit riktigt körit här i slutet på terminen. Massor med prov, inlämningar och redovisningar. Iaf så var det så att vi skrev ett prov i Datorteknik förra veckan men när alla har skrivit klart provet och lämnat in så kommer ett meddelande på edwise några timmar...
Hejsan, nu har vi pratat med en sakkunnig och fick följande svar: varken sig Skollagen eller Gymnasieförordningen reglerar i detalj hur misstankar om fusk bör hanteras. Det som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga