SYV

    Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV,
    vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
    Vidare gäller:
    Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
    Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.

    När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).

    Exempel:
    eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
    Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).

    Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill komplettera Annas svar.
    Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
    Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
    Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
    ****
    Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
    ****
    Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
    På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
    Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
    Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
    Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.

    Frågor och svar taggade med 'mattepanik' (5 st.)

    • Amanda

      Vad kan jag komma in på för utbildningar utan Matte2b?

      Hej! Jag tog studenten nu i Juni ifrån samhälls- och beteendevetenskapsprogrammet med 2250 godkända poäng, med medelbetyget 15,0. (250 poäng fick jag F på) Nu går jag på Miroi (komvux på distans) och pluggar upp Matematik 2b och ska börja med Naturkunskap 2 nu i mitteln av oktober....

      Anna: : Hej Amanda, om jag förstår dig rätt fick du F i matematik 2b på gymnasiet. Du kan nu sträva efter betyget i matematik 2a och det betyget kommer att ersätta F i matte 2b... Läs hela svaret
    • Nadja

      F i ett ämne,har jag behörighet till att söka universitet ändå?

      Hejsan,jag går det Naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Jag undrar om jag får F i matte 3c (har godkänt i alla andra ämnen),kommer jag fortfarande ha behörighet till att söka universitet/högskola?

      Peter: : Hej Nadja, med F i Matte 3c (om du har godkända betyg i andra kurser) uppfyIIer du fortfarande kraven för Examensbevis från NA. Och med examensbevis från ett... Läs hela svaret
    • Lillian

      Vad ska jag ta mig till inför skolvalet?

      Jag har nyligen gått om ekonomiprogrammet och precis börjat naturvetenskap programmet och det går inte så bra, jag vet inte vad jag vill göra i framtiden och därför känns det som att jag bara går om och om igen på gymnasiet. Jag gillar inte skolan men vill ändå ha en bra grund, något lätt som...

      Anna: : Hej Lillian! Tråkigt att du inte trivs i skolan. Om du "hatar" matte, som du skriver, så är Naturvetenskapsprogrammet det minst passande alternativet (ihop med Teknikprogrammet) - för att där är det mest matte av... Läs hela svaret
    • Julia

      Jag ligger efter mycket matten men vill söka teknik programmet?

      Hej, jag ska snart välja gymnasium och linje och jag vill jättegärna gå på produkt och design utveckling eller samhällsbyggande och miljö på teknik programmet men jag ligger efter jätte mycket i matten och har allmänt svårt för matte. Jag har vart på flera öppna hus och dem varnar verkligen för...

      Mikael: : Hej Julia, du kan se vad mattekurserna innehåller på www.matteboken.se och kan även repetera högstadiematte på egen hand där. Det som läses på Teknikprogrammet på gymnasiet är Matte 1c, 2c... Läs hela svaret
    • Nathalie

      Är det försent? Kan jag bli godkänd nästa termin eller inte?

      Om jag inte är godkänd i matematiken i höstterminen, kan jag inte plugga upp dessa kapitel jag har missat nästa termin alltså vårterminen 2014. Vad händer med ansökan om gymnasievalet i februari när mina betyg inte är så bra.. Kommer samla på Max 80-90 poäng.. Har jag möjlighet att höja mig till...

      Lena: : Hejsan, lugn i stormen!! Du har hela vårterminen på dig att plugga upp dina ämnen - det är vårterminens betyg som gäller - inte höstterminens. Så kämpa på! /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga