Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'legitimerad lärare' (8 st.)
-
Bli lärare via KPU och sedan utöka sin behörighet?
Hej jag går i 3an på gymnasiet. Jag vill jobba som lärare på en 4-9 skola i Spanska och SO. Hur kan jag få behörighet snabbt, jag tänker att jag vill jobba som obehörig lärare och läsa kurser i samhällskunskap/historia och spanska medan jag arbetar som obehörig lärare eller vikarie. Om...
Hej,du frågar vad är det enklaste sättet att få någon form av lärarbehörighet men samtidigt vill du börja jobba som lärare så fort som... Läs hela svaret -
Hur många riktiga lärare per elev i olika skolor?
Hej! Går det att se någonstans hur många riktiga lärare (legitimerade) en skola erbjuder per elev? Jag vill veta inför gymnasievalet.
Hejsan,med "riktiga lärare" tror jag du menar Legitimerade lärare (alltså de som har lärarexamen och lärarlegitimation) men frågan du ställer är... Läs hela svaret -
spanska som modersmål?
Hej! Min son har spanska som modersmål parallellt med svenska. Nu börjar han åk 6 och ska göra språkval. Vi har då tänkt att det blir meningslöst för honom att läsa spanska som språkval eftersom det är på nybörjarnivå, utan han läser spanska som modersmål istället och väljer franska som...
Hej Stina,vid ansökan till gymnasiet (som reglerna är nu, juni 2019) kan det där "extra"-betyget (17-de betyget) vara endast Moderna språk som lästes som Språkval; av de övriga betyg (om de är... Läs hela svaret -
Betyg i matte A för grundläggande behörighet?
Hej! Jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet. Jag har godkänt betyg i Matte B, dock inte i Matte A. Måste jag läsa in A-kursen eller räcker det med B-kursen?
Hej isabelle, du måste även ha Grundläggande behörighet. har du Slutbetyg från gymnasiet? Utan grundläggande behörighet är du inte behörig till högskola i Sverige. -
Får jag chans att komplettera under sommaren om jag begär det som 16?
Hejsan, just nu riskerar jag att få F i kemi 1. Har F i tyska 1 och matte 2c. Har inte fått chans att komplettera i 2c förens 2an. Har jag rätt att gå till komvux som 16 åring och studera under sommaren då det inte finns sommar skola som erbjuds? Ligger dåligt till på grund av att jag...
Hejsan,det är mycket tråkigt att du drabbas av depression. Men komvux kommer inte bereda dig plats, oavsett vad anledning är till varför du inte fick godkända... Läs hela svaret -
Byta ut B-språk?
Jag vill byta ut mitt B-språk till mitt C-språk. C-språket är alltså det språket jag frivilligt valt att läsa och ska kunna byta ut det betyget mot något som jag har sämre betyg i. Vet alltså bara inte hur man gör. ?
Hej Alisa, handlar din fråga om konkurrens till en gymnasieplats? I så fall är det antagningskansliet som räknar fram ditt "betygs-värde" eller Jmf (jämförelsetal) eller Mtv (meritvärde) - olika... Läs hela svaret -
Hur länge tar det att få utdrag ur den nationela betygsdatabasen BEDA?
Hej, tänkte på hur länge det tar att få den hem på posten?
Hej Nils, de ansvariga för BEDA skickar ut "så fort som möjligt" säger de. Sedan är det upp till post-hanteringen. Vissa brev kommer fort och andra - inte alls,... Läs hela svaret -
Hur lång tid räknas intervjuer som aktuella för examensarbeten?
Hej! Jag undrar om hur länge efterforskningar som intervjuer, enkäter och observationer kan användas i examensarbete. Om ett arbete påbörjats men inte slutförts, hur lång tid efter är det ok att använda materialet?
Hej Sofia,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Det finns inga regler kring det. Det blir bedömning som handledare för GA, gymnasiearbete får göra. Man använder väl kanske den "vanliga logiken" och sunt förnuft. mvh SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga