Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    med "riktiga lärare" tror jag du menar Legitimerade lärare (alltså de som har lärarexamen och lärarlegitimation) men frågan du ställer är svår att besvara.
    Det borde gå att få fram hur siffrorna ser ut idag, men det är ingen som vet hur de kommer att se ut när nästa läsåret börjar; detta för att nya lärare kan anställas innan dess och de som är verksamma idag kan gå i pension, bli föräldralediga, långtidssjukskrivna (på två år, vilket man kan bli på grund av utbrändhet t.ex), sluta på den skolan eller inom läraryrket, över huvudet taget, av andra anledningar. Det är inte heller ovanligt att en legitimerad lärare kanske är på jobbet ganska sällan (om hen har tre egna barn i förskoleålder och VAB-ar, "vård av barn" var och varannan vecka och vikarier är inte behöriga). Sedan är det också så att en lärare kan vara legitimerad för undervisning i t.ex svenska och religionskunskap på gymnasiet men hen undervisar även i svenska som andraspråk och i samhällskunskap (alltså i "närliggande ämnen" i vilka hen saknar legitimation och med det även saknar formell behörighet) - är den lärare en "icke-riktig lärare"? Vidare är det också så att ämneslärare för grundskolans senare år (som har legitimation för "sina ämnen" för att undervisa på grundskolans senare år) kanske undervisar i "sina ämnen" (de rätta ämnen) på gymnasiet eftersom det inte gick att hitta en lärare som har legitimation för de ämnena för gymnasieskolan.
    Jag tror du är intresserad av att veta om legitimerade lärare kommer att undervisa just dig och i alla dina tre gymnasieår, men det är omöjligt att svara på; säg att du får fram att alla lärare på någon gymnasieskola är legitimerade och så blir det under första året men sedan hälften av dem "försvinner" (går i pension, kanske i förtidspension; blir föräldralediga, sjukskrivna under lång tid... och så vidare). Och huvudman/rektor inte lyckas hitta "riktiga lärare" att anställa, då kan du i så fall under dina år 2 och 3 på gymnasiet få (i västa fall) undervisning av icke-behöriga lärare i samtliga ämnen (om du har riktig otur).
    Jag vill inte svara med några siffror på hur många "riktiga" lärare som är anställda på olika gymnasieskolorna, därför att jag tycker att de uppgifterna kan mycket snabbt bli väldigt opålitliga (vilken lärare som helst kan sluta på just den skolan eller inom läraryrket, helt och hållet, redan imorgon).
    Du får annars gärna kontakta alla de gymnasieskolorna som ditt gymnasieval "står emellan" och ställa din fråga direkt till varje skola.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med ditt gymnasieval!

    Studie- och yrkesvägledare