Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32024 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'alternativ till avhopp från gymnasiet' (3 st.)
-
Kan jag gå om 2 år på gymnasiet? Hur går det till?
Hej! Jag går mitt andra år på ekonomi programmet i Jensen södra och har alltså gått gymnasiet i snart 1,5 år, alltså halva utbildningen. Dessa 1,5 år har inte gått bra för mig alls, dels för att jag känner att inriktigningen och skolan inte passar mig. Jag går inriktningen diplomerad...
Hej,vi avråder från att "bara hoppa av" gymnasiet, om man inte har något annat att "gå till". Däremot om du får jobb, så blir det "en annan femma". Sök jobb -... Läs hela svaret -
Andra alternativ istället för att hoppa av gymnasiet?
Hej! Jag skrev in en fråga för ett par dagar sedan om att hoppa av gymnasiet. Fick till svars vad det finns för andra alternativ. Det var "Individuellt alternativ" och Folkhögskola. Har lite frågor angående det. Vad betyder ens individuellt alternativ? och hur fungerar det på folkhögskola?...
Hej Linda! På Folkhögskola kommer de att ta hänsyn till dina förkunskaper och du kan klara deras Allmänna linjen (som egentligen är 3 år) på kortare tid -... Läs hela svaret -
Hur ska jag gå till väga?
Hej syv, jag har en hel del tankar och frågor som jag behöver få svar på, och jag hoppas starkt på att ni kan hjälpa mig. Situation ser ut så här.. 2012 så påbörjade jag ekonomilinjen som jag avslutade med bra/ok betyg 2013 juli. Efter hela första året så kände jag hur ekonomi inte alls var...
Hej Andreas! Vi återkommer med ett längre svar till dig. Fram tills dess vill Jag be dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp och hör av dig sen. Mvh Milla SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga