Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'olika vägar' (4 st.)
-
Hur blir man inredningsarkitekt?
Borde man gå kandidatutbildning eller på yh? Har svårt att hitta rätt, då de flesta bara är design som kandidat, och inte just inredningsarkitekt. Måste jag gå någon grundutbildning i konst innan jag söker?
Hej Ella!Det finns olika vägar att gå för att bli inredningsarkitekt, dels kan man läsa kandidatutbildning, 3 år på heltid, och sedan även 2-åriga... Läs hela svaret -
Hur mycket poäng krävs?
Vilket program, universitet och hur många poäng krävs för att studera till att bli epidemiolog?
Hejsan,på grund av att Epidemiolog är inte någon "yrkesexamen", kan man med många Olika grundutbildningar på sikt bli epidemiolog. Det finns alltså inte ngn ihopsatt utbildning som leder... Läs hela svaret -
Beteendevetenskap?
Vad finns för alternativ för de som inte har så höga betyg (men grundläggande behörighet) att läsa beteendevetenskap. Gärna i Skåne/Småland
Hej Anna, eftersom antagningsgräns bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen, vet man därför inte på förhand hur höga betyg som kommer att krävas för att få... Läs hela svaret -
Kommer jag kunna bli en inredningsarkitekt?
Hej! Jag går på Naturvetenskapsprogrammet och jag är intresserad av att bli inredningsarkitekt. Kommer jag kunna bli det eller måste jag läsa andra kurser?
Hej Maryam, Inredningsarkitekt>> kan man bli efter diverse olika utbildningar. Det är inte ett legitimationsyrke. Det krävs inte något certifikat eller "diplom", utan vem som helst får... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga