Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'prioriterade målgrupper' (3 st.)
-
Krävs matematik 5 för någon utbildning?
Hej! Jag har nyligen studerat tekniskt basår på Kth och kom tyvärr inte in på den civilingenjörslinjen som jag ville in på. Därför tänkte jag att studera matematik 5 och matematik specialisering på komvux. Jag blev nekad av kommunen...
Hej,så vitt jag vet så finns det inte någon svensk högskoleutbildning som för särskild behörighet skulle kräva matematik 5 eller specialisering.Det finns utbildningar... Läs hela svaret -
Bli elektriker lärling ?
Hej! gick ut gymnasiet sommaren 2018 och har sedan dess jobbat som nätverkstekniker med endast svagström. Har varit med några gånger och installerat eluttag också men mestadels jobbat med svagström. Har en fråga ifall jag skulle kunna börja som...
Hej Felix; Kika gärna på vilka kurser som eleverna på gymnasiet läser om de går inriktning Elteknik på EE. Det syns tydligt i Programplanen för EE. '*****Att gå som vuxenlärling hos... Läs hela svaret -
Kan jag ta en kurs på komvux trots att jag har ett slutbetyg?
Hej! Jag har fått ett slutbetyg efter studier på komvux och undrar om jag, trots att jag inte har några underkända betyg, fortfarande kan ta en kurs på komvux under sommaren? Kan jag t.ex. läsa en kurs för att få meritpoäng?
Hej Cecilia, att man fick ett Slutbetyg på komvux betyder inte att man inte får läsa fler kurser. Dock är det komvux som själv fördelar sina resurser (sin... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga