Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32151 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'vill inte gå om' (3 st.)
-
Byta från Ekonomi till transport?
Hej. Jag går ekonomi programmet i 2an och ska snart gå in i mitt tredje år men jag känner att jag vill gå transport linjen istället. Kan man byta från ekonomi linjen till transport linjen och gå 1 år bara med tanke på skulle börja 3an istället för att gå om alla 3 åren igen. Borde det inte kunna...
Hej Nicola. Du får söka till år1 på FT/transport och om du kommer in tror jag du kommer läsa i 3 år ändå, även om du har många godkända betyg från åren... Läs hela svaret -
Byta från teknik design till natur i tvåan?
Hej! Jag har gått ettan i teknik design produktutveckling. Jag känner att linjen inte passar mig så bra, designen känns inte som något jag gillar och den är ganska flummig. Jag tycker inte heller om klassen så mycket. Jag skulle gärna vilja byta till natur då jag tror det passar mig bättre....
Hej Agnes! Det är inte omöjligt, men kan inte garanteras att du kan byta så som du vill. Det beror på 1. om ledig plats finns på den skola /naturvet.programmet/ som du vill byta till -... Läs hela svaret -
byta från estet?
Hej jag har precis slutat 1:an på estet-musik och jag har tnkt fram och tillbaka på att byta till samhälle eventuellt ekonomi men vet inte riktigt hur det skulle funka eller om det ens skulle funka? Vill ju helst inte gå om hela 1:an med 01:orna. Tänkte om någon vet om det går att gra det har...
Hej Lina, att byta program efter åk1 - innan åk2 är inte omöjligt, men kan bli svårt. För det första, så måste plats (ledig plats) finnas på den utbildningen dit du vill komma in i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga