Katarina

    Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.

    Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).

    Frågor och svar taggade med 'orättvisa betyg' (2 st.)

    • Aorora

      Vad kan jag göra för att få betyget jag förtjänar ?

      Hej Jag har en lärare som jag är säker bedömer mig orättvist, jag har henne i engelska. Engelska har alltid varit mitt bästa ämne framför allt i tal och jag har fått A i alla taluppgifter i högstadiet, jag fattar att betygen kan sänkas...

      Milla : : Hej,om du får lägre betyg än du förtjänar är det givetvis inte bra. Du har pratat med läraren flera gånger, skriver du i din fråga, men det blev inte... Läs hela svaret
    • Selma

      Orättvisa betyg??

      Hej! Jag fick mitt matte nationella 1b precis, där fick jag några poäng från att få ett D, fick däremot bättre på dem svåra delarna om man jämför på den enkla delen, vilket betyder att jag förstår C och A frågorna bättre än E frågorna, Kan då en lärare sätta att E i slutbetyg om man är så nära...

      Liselotte: : Hej Selma,det är läraren som har utbildning för och kompetens för att sätta betyg, inte studie- och yrkesvägledare. Jag förstår att du är upprörd och vill ha svar. Svaret kan du få -... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga